Com hauria estat el món de l'automòbil si Mercedes hagués llançat a començaments dels 90 una versió hatchback del seu reeixit 190? Com hauria afectat això a les vendes del Volkswagen Golf? Seria avui Mercedes la gran marca generalista alemanya? Respondre a totes aquestes preguntes és difícil, però avui t'explicarem una història singular com poques: la del Schulz 190E City.

190 E City
190 E City

Què era?

A finals dels 80, i davant de l'èxit del Volkswagen Golf i l'Alfa Romeu 33, en Mercedes algú va tenir la idea de llançar un compacte desenvolupat a partir del Mercedes 190. Amb tot, la idea es va descartar ràpidament: en Mercedes temien que llançar un cotxe així perjudiqués la imatge d'una marca que el públic associava a les berlines de luxe. De fet, el Mercedes 190, una berlina petita que molts van denominar Baby Benz, era ja una concessió per a determinats executius de la marca de Stuttgart. En aquest context, el preparador Eberhard Schulz, propietari de Schulz Tunning, va reprendre la idea rebutjada per Mercedes i, pel seu compte i risc, va desenvolupar un cotxe denominat 190 E City o, també, 190 Compact. Era, en definitiva, un Mercedes 190 en versió hatchback. El cotxe, fins al seu pilar C, era un Mercedes 190 E i, d'allà fins enrere, un Mercedes Clase E Estate o W124. El resultat, malgrat existir certa desproporció, va ser suggeridor i equipava un motor de 160 CV que posicionava al nou cotxe molt per sobre del Golf GTI 16 V, que només desenvolupava 139 CV.

Mercedes no es va atrevir

La idea de Schulz era que Mercedes comprés la seva idea i desenvolupés el prototip per comercialitzar-lo a gran escala. Veient-lo, és fàcil intuir que hagués estat tot un èxit, per a Stuttgrat va faltar valentia i van sobrar pors i prejudicis. De fet, ni tan sols van deixar que el pobre Eberhard completés la seva creació col·loquen a sobre del radiador el símbol de Mercedes. Una oportunitat perduda, en suma: Mercedes va poder ser Volkswagen i es va quedar sent Mercedes, la qual cosa no està malament.