Els temps al sector de l'automòbil estan canviant a velocitat de vertigen. L'escenari en el qual ens trobem i en l'horitzó del qual es visualitza el 2035 com a data límit imposada per la Unió Europea per deixar de vendre cotxes de combustió no té res a veure amb el que vivíem fa uns anys. Un panorama que s'està carregant alguns models.

A la transició cap a la mobilitat elèctrica se sumen factors com l'escassetat de semiconductors i microxips, l'augment del preu de les matèries primeres o la inflació en el cost de les energies. Una sèrie de factors que posa a les marques sobre avís perquè vagin amb peus de plom en els propers anys.

Les berlines corren perill de mort

Això significa que les marques es veuen obligades a apostar pels models més rendibles. En aquest sentit, els SUV són els models que semblen trampejar millor el temporal. Encara que els utilitaris tampoc no viuen mals temps.

Una altra cosa és el que passa amb les berlines. Aquests models ideals per a tota la família que van triomfar en temps passats han vist com els tot camí els robaven tot el protagonisme. I moltes d'elles estan condemnades a desaparèixer.

Tret de miracle, models com el Opel Insígnia i el Ford Mondeo no tornaran

Bon exemple d'això són models com el Opel Insígnia o el Ford Mondeo. Dos models que han estat sentenciats i que, tret de miracle, no tornarem a veure al mercat. Les respectives marques no tenen intencions de donar-los continuïtat. Cal veure si ressusciten en forma de cotxes elèctrics.

Opel Insígnia
Opel Insígnia

Altres marques busquen fórmules per mantenir les seves berlines a la venda. Estratègies que tenen a veure amb oferir gammes més ajustades, amb menys opcions per als consumidors, o apostant únicament per les versions familiars. És el cas del Volkswagen Passat, que de moment només mantindrà a la venda la versió familiar, el Variant.

Perquè les noves normatives exigeixen més inversions als fabricants. I la resposta d'aquests al nou paradigma és centrar els seus esforços en els models més rendibles. Lamentablement, aquest no és el cas de les berlines, que han perdut la partida contra els SUV i els crossover.

Amb tot, les berlines que sobrevisquin a aquesta situació arribaran als concessionaris amb ofertes més reduïdes i amb models en els que l'electrificació tingui un alt protagonisme. És a dir, versions híbrides, híbrides endollables o completament elèctriques que, lògicament, seran bastant més cares del que hem vist fins ara.