El Nissan Qashqai, un dels models més icònics de la marca japonesa i líder en vendes de SUV durant anys, enfronta un panorama incert a causa de la complexa situació financera de Nissan a nivell global. Malgrat ser un referent al mercat espanyol, on ja acumula 14.781 unitats matriculades el 2024, la companyia es troba en un estat crític. Segons fonts esmentades pel Financial Times, Nissan té entre 12 i 14 mesos per trobar un inversor que pugui revertir la seva difícil situació econòmica.
La problemàtica de Nissan no està relacionada únicament amb la caiguda en la demanda de certs mercats, sinó amb un canvi estructural en la indústria de l'automòbil. Els mercats clau per a la marca, com els Estats Units, el Japó i la Xina, no estan generant els ingressos necessaris per mantenir la seva àmplia infraestructura industrial. Això contrasta amb l'èxit de la companyia el 2007, quan el Qashqai va revolucionar el sector en establir el concepte de SUV compacte, una fórmula que posteriorment va ser replicada per pràcticament tots els fabricants.
El Nissan Qashqai va marcar el camí, però ara està en perill
A Europa, el Qashqai continua sent un pilar fonamental per a Nissan. Tanmateix, la reduïda mida del mercat europeu fa que no sigui suficient per sostenir la companyia. Els mercats més grans i lucratius, com el xinès o el nord-americà, han experimentat una forta competència, particularment amb l'entrada de nous actors com Tesla i fabricants xinesos. Aquests últims no només compten amb una àmplia gamma de vehicles elèctrics, sinó també amb el suport financer del Govern xinès, la qual cosa els posiciona com una amenaça per a marques tradicionals com Nissan.
Davant d'aquest context, Nissan s'enfronta a la necessitat urgent d'una reestructuració i possibles aliances estratègiques. Una de les opcions més viables podria ser un acord amb Honda, amb qui Nissan ja col·labora en el desenvolupament de vehicles elèctrics. Aquest tipus d'associació podria assegurar el futur de la marca mitjançant la injecció de capital i la consolidació dels seus projectes globals.
Les opcions que estudia Nissan per recuperar el seu estatus
D'altra banda, el rol de Renault, soci històric de Nissan, també serà crucial. El 1999, Renault va rescatar Nissan de la fallida, però en l'actualitat, el fabricant francès ha reduït progressivament la seva participació accionarial en Nissan per guanyar liquiditat. Encara que una intervenció similar a la de finals del segle XX podria ser una solució, Renault sembla estar prioritzant els seus propis interessos financers en lloc d'apostar per un rescat.
Una altra possibilitat és l'entrada d'un fabricant xinès, que podria adquirir part de Nissan per aprofitar la seva infraestructura global. Els fabricants xinesos han demostrat un notable múscul econòmic, i amb el suport del seu govern, estan interessats en expandir la seva presència internacional. Adquirir una marca com Nissan els permetria accedir ràpidament a mercats estratègics i a una xarxa industrial consolidada.
En aquest panorama, el futur del Qashqai i de la marca en general dependrà de com Nissan aconsegueixi gestionar aquests reptes. Encara que el SUV continua sent un èxit a Europa, la companyia necessita adaptar-se a les noves dinàmiques del mercat global i assegurar una estructura financera sòlida per garantir la seva sostenibilitat a llarg termini.