L'electrificació de cotxes clàssics és una tendència en auge que ha transformat tota mena de vehicles, des d'elegants Rolls-Royce fins a potents Porsche 911 i Ferrari Testarossa. Però Nissan ha decidit portar aquesta tendència a un terreny més controvertit en electrificar un dels seus models més emblemàtics: el Nissan Skyline GT-R R32, un vehicle que va marcar un abans i un després al món de les altes prestacions.
El Nissan Skyline GT-R R32, conegut com "Godzilla", és una llegenda al món de l'automòbil. Llançat el 1989, aquest cotxe combinava un motor twin-turbo de sis cilindres en línia amb 280 CV, tracció total intel·ligent derivada de la competició i un sistema de quatre rodes directrius. El seu impacte als carrers i els circuits va ser immediat, establint nous estàndards per als cotxes esportius. Els seus successors, els R33 i R34, van continuar la tradició, consolidant el seu estatus com una icona de l'enginyeria japonesa.
Nissan transforma un model del passat en un cotxe del futur
El nou projecte, denominat Nissan Skyline R32 EV, ha reemplaçat el llegendari motor RB26DETT amb dos motors elèctrics de 160 kW cada un, aconseguint un total de 435 CV i 680 Nm de parell màxim. Segons Nissan, aquesta configuració permet replicar la tracció total que feia únic el GT-R original. Tanmateix, aquesta transformació ha generat un intens debat entre els puristes i els qui veuen en aquest projecte una manera de preservar l'essència del model en un futur sense combustibles fòssils.
Un dels principals reptes va ser integrar la bateria de 62 kWh, presa del Nissan Leaf NISMO RC02, al xassís de l'R32. La bateria ocupa l'espai del seient posterior, la qual cosa ha elevat el pes total del vehicle a 1.797 quilos, 340 més que el model original. Malgrat això, Nissan assegura que han mantingut la relació pes-potència del GT-R clàssic. Exteriorment, els canvis són subtils: l'absència de tub d'escapament i les llantes, que han crescut de 16 a 18 polzades, són els principals indicis d'aquesta transformació elèctrica.
A l'interior, el R32 EV combina el clàssic amb el modern. La instrumentació i la consola central han estat reemplaçades per pantalles digitals que imiten els comandaments analògics originals en disseny i funcionalitat. Encara que s'han conservat el volant, la palanca de canvis i el fre de mà, aquests elements ara funcionen de forma simbòlica. Per exemple, les lleves darrere del volant simulen canvis de marxa, generant fins i tot petites sacsejades per replicar l'experiència del canvi manual.
Completament elèctric, però amb tota l'esportivitat
Un altre aspecte controvertit és el so. Nissan ha decidit simular electrònicament el característic rugit del motor RB26DETT, una decisió que busca mantenir la connexió emocional amb els fanàtics del model original. Encara que molts aprecien aquesta intenció, d'altres consideren que és impossible reemplaçar l'autenticitat del motor de combustió interna.
Aquest projecte de Nissan no està destinat a la producció en massa, sinó que és un exercici tècnic que continua en desenvolupament. Tanmateix, la seva presentació en el Tokyo Auto Salon ha desencadenat un intens debat. Mentre uns el veuen com un homenatge al passat, d'altres consideren que electrificar una icona com el R32 és poc menys que un sacrilegi.