Encara que Toyota sol emportar-se el protagonisme quan parlem d'innovació en mobilitat elèctrica, una altra marca japonesa està disposada a sorprendre al món amb una autèntica revolució tecnològica. Parlem de Nissan, una companyia que ja va fer història en llançar el LEAF, el primer cotxe elèctric de producció massiva, fa més d'una dècada. Ara, Nissan no només busca recuperar el seu lloc com a pioner, sinó marcar el ritme del futur amb la introducció de les bateries d'estat sòlid, una innovació que promet transformar el mercat.

Aquesta tecnologia és considerada el pròxim gran pas en l'evolució dels cotxes elèctrics. Les bateries d'estat sòlid destaquen per la seva capacitat per oferir autonomies superiors als 1.000 quilòmetres i temps de càrrega molt més reduïts. A més, el seu rendiment i durabilitat superen amb escreix les bateries de liti actuals. Tanmateix, la cursa per desenvolupar-les no és exclusiva de Nissan; empreses com Volkswagen, en col·laboració amb QuantumScape, també treballen en solucions similars. Però Nissan vol avançar-se i ha posat data a aquesta fita: 2028.

Nissan Chill Out
Nissan Chill Out

Nissan planta cara a Toyota i aposta pel desenvolupament de bateries en estat sòlid

El desafiament més gran d'aquesta tecnologia rau en la seva producció massiva. En el dia d'avui, fabricar bateries d'estat sòlid és un procés complex i costós, la qual cosa restringeix el seu ús inicial a models d'alta gamma. Tot i així, Nissan confia que l'economia d'escala permetrà abaratir els costos, fent que aquestes bateries estiguin a l'abast de més consumidors. Aquest avenç, juntament amb la millora contínua de les infraestructures de producció, podria revolucionar la indústria.

Un altre punt crític és la falta d'infraestructura adequada per fabricar aquestes noves bateries. Les instal·lacions actuals, dissenyades per a bateries d'estat líquid, no poden adaptar-se fàcilment als processos que exigeix la tecnologia d'estat sòlid. Per això, Nissan treballa en solucions que facin aquestes bateries més compactes i lleugeres, permetent la seva implementació en una gamma més àmplia de vehicles. Aquestes millores no només potenciaran la competitivitat entre fabricants, sinó que podrien desencadenar una guerra de preus que beneficiarà directament els consumidors.

bateria cotxe electrico
bateria cotxe electrico

L'estratègia de Nissan busca combatre el descens de vendes de la marca

Tanmateix, l'ambició de Nissan s'enfronta a seriosos obstacles econòmics. L'últim any, la companyia ha tingut una dràstica caiguda en beneficis, amb una reducció del 94% en els seus ingressos. Aquesta situació ha portat Nissan a prendre mesures dràstiques, com l'acomiadament de més de 9.000 empleats i una retallada del 20% en els seus costos operatius. Aquests ajustaments busquen garantir la continuïtat dels seus projectes més importants, inclòs el desenvolupament de les bateries d'estat sòlid.

Per sortejar aquests desafiaments, Nissan aposta per la seva aliança estratègica amb Renault, que està enfocada en el desenvolupament de cotxes elèctrics compactes i econòmics. Aquests vehicles, dissenyats per a un públic ampli, podrien ser clau per mantenir la companyia competitiva mentre avança cap a la seva meta tecnològica.