Encara avui, la frase 'Made in la Xina' frena molts quan identificquen un vehicle i, encara que és comprensible, perquè la Xina i la producció en cadena s'associen en l'imaginari col·lectiu a productes d'escàs valor i poca qualitat, també cal recordar que, fins i tot fa res, passava el mateix quan llegíem 'Made in South Korea' i el que teníem davant dels ulls era un cotxe. L'any 2023, així ho indiquen els experts, serà el del desembarcament de les marques xineses a Europa. I arriben, clar que sí, amb el segell 'Made in Xina', però, també, amb una qualitat i uns preus que sorprenen.
Por a Dacia
Fins ara, el rei sense discussió del segment dels vehicles low cost era Dàcia, marca romanesa del grup Renault que, si bé va començar a començaments de la dècada passada com un fabricant de manual de productes de baix cost, avui s'ha convertit en una cosa diferent. Ni el Dacia Duster, ni el Dacia Sandero ni, ara, el Dacia Jogger, tenen res a envejar a vehicles d'altres marques generalistes. Dàcia, que sap bé el que arriba des de la Xina, té clar que el seu futur passa per oferir més per menys i, per aquesta raó, encara que es manté amb preus continguts, ofereix cada vegada cotxes millors. Encara així, el perill per a aquesta i altres marques que es mouen en el segment dels cotxes més barats és cert. MG, antiga marca anglesa propietat del grup xinès SAIC Motors, és una de les sensacions de l'any i ofereix, per exemple, un SUV comparable al Duster per 12.950 euros. Altres marques, com DFSK, es presenten amb tot camins de set places similars al Seat Tarraco per dimensions i semblants al Seat Ateca per preu i Lynk&Co assalta els mercats europeus amb un cotxe, el 01, que és idèntic a un Volvo XC40 en el mecànic i arriba amb un disseny més modern i atractiu que el del SUV Prèmium escandinau.
Molt més per arribar
Fins aquí, el que coneixem i hem vist, perquè el que espera és molt més: Aiways, un altre fabricant xinès, comercialitza aquí un SUV mitjà elèctric, el U5, seu preu ronda els 36.000 euros i MG té llest un ventall de vehicles, també elèctrics, que arribaran a Espanya ben aviat i que, fins i tot, podrien rivalitzar amb els Tesla. Altres marques que no coneixem com a fabricants d'automòbils –una d'elles és Xiaomi- ultimen també el seu desembarcament al sector i la italiana DR Automobiles, que fabrica els seus cotxes a la Xina, acaba de llançar una nova marca Sportequipe, que presenta una gamma de vehicles més que interessant en la que caben cotxes capaços de rivalitzar fins i tot amb un Touareg per prestacions i que milloren fins als preus de Skoda. El 2023 se'ns presenta molt interessant.