L'auge de l'electrificació en el sector automobilístic està marcant un punt d'inflexió, i mentre Europa pressiona per acabar amb els cotxes de combustió, sorgeix una tendència que combina el millor del passat i del futur: la transformació de vehicles clàssics en elèctrics. Aquesta solució permet preservar l'essència dels automòbils retro sense renunciar a les exigències de sostenibilitat del món actual.

Un exemple icònic d'aquesta tendència és el Mazda MX-5, també conegut com a Miata. Els britànics d'Electrogenic, una empresa especialitzada en la conversió de cotxes clàssics a elèctrics, han decidit donar una nova vida a aquest model biplaça, famós pels seus fars escamotejables i la seva agilitat sobre l'asfalt. La idea és clara: mantenir intacta l'aparença del vehicle, però convertir-lo en un model de zero emissions que destaqui per les seves prestacions.

Els dissenys retro, cada vegada més populars en el sector del motor

Electrogenic no és nova en aquest camp. Amb seu a Oxford, la companyia compta amb una trajectòria consolidada en la transformació de cotxes clàssics com el Land Rover Defender, el Porsche 911 o el Jaguar E-type. Fins i tot, els amos d'un DeLorean DMC-12 poden optar per una conversió elèctrica amb aquesta firma. La clau del seu èxit rau en el seu propi sistema motriu elèctric, dissenyat per adaptar-se perfectament al ventall del motor original de cada vehicle.

En el cas del Mazda MX-5, la conversió ofereix una potència màxima de 160 CV, la qual cosa suposa un increment de 44 CV respecte al motor de 1.6 litres de la versió original. Aquest augment es tradueix en una velocitat màxima de 185 km/h i un parell motor de 310 Nm, més del doble que el del model de gasolina. Gràcies a aquest rendiment, l'MX-5 elèctric promet una experiència de conducció àgil i emocionant, especialment en corbes, amb un pes total que amb prou feines augmenta en 100 quilograms.

Mazda MX 5

El Mazda MX-5 s'afegeix als dissenys retro

L'autonomia, tanmateix, és limitada. La bateria de 42 kWh, ubicada al túnel de transmissió i part del maleter, permet recórrer fins a 240 quilòmetres amb una sola càrrega. Malgrat aquest rang, el temps de recàrrega és notablement reduït: en una hora és possible completar la bateria, la qual cosa resulta pràctic per a trajectes curts i mitjans.

Per descomptat, aquesta transformació no és econòmica. El cost de l'equip elèctric ascendeix a 24.000 euros, el que planteja la pregunta de si és un sacrilegi modificar un model tan estimat com el Mazda MX-5 o si, al contrari, representa una oportunitat única per assegurar la seva supervivència en el futur.

Aquesta nova moda de convertir cotxes retro en elèctrics no només dona una nova vida a vehicles clàssics, sinó que també obre un debat sobre com conciliar la nostàlgia automobilística amb la transició cap a un món més sostenible. El Mazda MX-5 és només un exemple de com l'electrificació pot preservar la història, oferint un pont entre el tradicional i l'innovador.