Si has tingut cotxe en el passat és possible que hagis viscut el moment del que et parlarem a continuació. I si és el primer cotxe que tens o no n'has tingut cap però el tindràs en el futur, has de saber que aquest moment també t'arribarà.

Parlem d'aquest escenari en el qual reparar el cotxe perquè aconsegueixi passar l'ITV surt més car del valor que té el cotxe. Un moment fatídic en què ens toca acomiadar-nos del nostre estimat cotxe per donar-lo de baixa i portar-lo al desballestament o lliurar-lo al concessionari per comprar-ne un de nou. I és que els comiats no són agradables per a ningú. Sobretot si és aquest cotxe que has utilitzat des que et vas treure el carnet de conduir i que ja forma part de tu.

Aquests són els passos que segueixen al desballestador​ des del moment en què deixes el cotxe

Deixant les llàgrimes de banda, a continuació t'explicarem el que passa amb el teu excotxe una vegada l'has lliurat al desballestament de torn. El que fan amb ell quan et dones la volta i el perds de vista per sempre.

ITV cotxes Europa Press
ITV cotxes / Europa Press

Els desballestaments són coneguts de forma oficial com a Centres Autoritzats de Tractament de vehicles o CAT. I tant podem trobar cotxes donats de baixa com els embargats.

Un lloc en el que no passen a destrossar el vehicle sense més ni més per rebutjar-lo. I és que els desballestaments permeten reciclar alguns dels materials i algunes peces que encara són servibles. Concretament, es pot reciclar fins i tot un 95% del vehicle amb materials i elements que, o bé poden servir per fabricar altres components o perquè alguns tallers comprin peces de segona mà que suposi una despesa menor per al negoci i per a l'usuari final.

Gairebé tots els components del cotxe es poden reaprofitar

Entrant en detalls, el primer que es fa en els desballestaments és eliminar els components que poden suposar un risc. Aquests són, entre d'altres, el combustible, els olis o el líquid de fre.

El següent pas és revisar si hi ha peces en bon estat que puguin reutilitzar-se. Aquests components aprofitables s'extreuen i s'organitzen per ser venuts com a recanvis o ferralla, o per nodrir les empreses de reciclatge.

A continuació, després de desmantellar el cotxe, el sobrant es fica en una premsa mòbil que l'empaqueta, abans de passar a la planta fragmentadora, on se separen els plàstics i els metalls que poden servir per fabricar nous materials.

L'últim pas del desballestament és rebutjar els materials que ja no són útils o no es poden reciclar. I ho fa seguint una sèrie d'ordenances municipals.

Es pot dir que alguns cotxes de desballestament, una vegada desmantellats, poden utilitzar-se per a espectacles com els Monster Track o semblants en els quals es destrossen cotxes. Encara que no és una cosa que passi amb assiduïtat a Espanya.