Porsche, sinònim de luxe i prestigi al món de l'automòbil, enfronta una paradoxa que desafia el seu estatus. La marca de luxe alemanya ha registrat xifres de vendes que, encara que significatives, no compleixen amb les altes expectatives de la seva reputació. El 2024, la marca de Stuttgart va aconseguir lliurar 310.718 unitats a tot el món, una xifra notable però no exempta de desafiaments.

Europa continua sent un pilar fonamental per a Porsche, amb 111.757 unitats venudes, incloses 35.858 a Alemanya, la qual cosa representa un creixement de l'11% respecte a 2023. També als Estats Units, el fabricant manté una posició sòlida amb 86.541 lliuraments. Tanmateix, el panorama canvia radicalment a la Xina, on les vendes han caigut un 28%, assolint només 56.887 unitats. Aquesta caiguda reflecteix un canvi en les preferències dels consumidors xinesos, que ara aposten per marques locals més avançades tecnològicament i més econòmiques.

Porsche Panamera
Porsche Panamera

Porsche és lluny dels resultats esperats

El gran somni de Porsche d'assolir el mig milió d'unitats venudes a l'any sembla, ara per ara, inabastable. La marca enfronta un dilema crucial: com mantenir la seva rellevància en un mercat cada vegada més electrificat sense alienar els seus clients més fidels, que encara valoren la tradició i l'experiència de conducció dels seus models amb motor de combustió.

El fracàs del Taycan posa de manifest que els compradors de Porsche encara no estan disposats a abraçar completament la mobilitat elèctrica, fins i tot si porta el prestigiós escut d'armes de Porsche. Aquest fet ha obligat la marca a replantejar-se la seva estratègia elèctrica, admetent que el pròxim Macan i el futur Boxster elèctric requeriran versions amb motor de combustió per satisfer la demanda del mercat.

Porsche Taycan / Viquipèdia
Porsche Taycan / Viquipèdia

El Taycan no està a l'altura

Una decisió discutida per part de Porsche ha estat prioritzar el Taycan, el seu model elèctric, sobre l'icònic 911. Aquest moviment, destinat a posicionar el Taycan com la nova estrella de la marca, ha resultat contraproduent. La desacceleració del mercat de cotxes elèctrics, sumada a l'increment de preus del Taycan després d'una revisió de la seva gamma, ha impactat negativament les vendes. El resultat: 20.836 unitats venudes del Taycan, molt per darrere de les 50.941 unitats del 911, que ha demostrat ser el veritable favorit dels clients.

Porsche Cayenne
Porsche Cayenne

En contrast, el Cayenne es manté com la joia de la corona, representant un terç de les vendes totals amb 102.889 unitats, un 18% més que el 2023. Aquest èxit destaca la preferència dels clients pels models més tradicionals de Porsche, mentre que el 718, amb 23.670 unitats venudes, també mostra un creixement del 15% respecte a l'any anterior.