Les vendes de cotxes elèctrics augmenten a Espanya. Les marques i les institucions ens impulsen a comprar cotxes elèctrics, ja que contaminen menys i és necessari augmentar la quota per complir el full de ruta imposat per la Unió Europea, que obligarà que tots els cotxes que es venguin siguin elèctrics a partir de 2035. I en aquest sentit, Espanya és a la cual d'Europa. És el país en el qual menys cotxes elèctrics es venen.

Però no tot és bonic en el cotxes elèctrics. I no ens referim al fet que són molt més cars que els convencionals. Estem parlant d'inconvenients com pot ser la durada de la vida útil de les bateries. Perquè els interessats només ens parlen de les bondats dels cotxes elèctrics, però no es refereixen que la bateria té un cicle de vida relativament curt. I que canviar-la pot suposar una inversió que poques butxaques poden suportar.

La bateria és l'element més car d'un cotxe elèctric

La bateria d'un cotxe elèctric és el component més car del vehicle. Pot costar una tercera part del preu total. I fins i tot de vegades pot suposar la meitat del preu del cotxe. Les xifres ronden mínims de 5.000 euros. I quant a la seva vida útil, aquesta ronda els 8 anys o uns 150.000 quilòmetres. Això vindrien a ser uns 3.000 cicles de càrrega. Encara que es pot dir que les bateries són cada vegada més eficients i que algunes s'allarguen fins als 12 anys o entre 250.000-300.000 quilòmetres, continua sent un problema per al consumidor. Tenint en compte el sobrepreu que es paga per un cotxe elèctric, imagina que als 8 anys hagis d'invertir uns 5.000 euros més com a mínim per renovar-lo. Això no ho expliquen els fabricants i les institucions.

També és cert que els fabricants ofereixen garantia per a les bateries. Però aquesta sol cobrir períodes en què saben que la bateria continuarà rendint al màxim, amb la qual cosa quan comença a fallar, la garantia sol haver-se acabat. Així mateix, encara que la capacitat de la bateria hagi baixat, és possible que sigui suficient amb canviar algunes cel·les, abaratint així el cost de la renovació de la bateria. Però saps perfectament que a partir d'aquell moment la cosa anirà a pitjor.

Tesla Model S Plaid / Tesla

La vida útil d'una bateria es refereix al que dura sense que hagi perdut part de la seva capacitat. És a dir, que baixi des del 100% fins al 75%. I encara que pot continuar funcionant, ja no oferirà les mateixes prestacions.

Mesurs per allargar la vida útil de les bateries en un cotxe elèctric

Què podem fer per allargar-la vida útil de la bateria? Per exemple, evitar els punts de càrrega ràpida. Aquests generen més calor que els convencionals, la qual cosa acaba sent perjudicial per a la bateria. El recomanable és utilitzar punts de càrrega convencionals per no sotmetre les bateries a tant estrès.

Una altra mesura que beneficia l'estat de la bateria és no deixar el cotxe aparcat en llocs on la temperatura superi els 40-45ºC. Això sol deteriorar la bateria. Pensa en un telèfon mòbil. No l'has de deixar exposat al sol durant massa temps. Així mateix, les temperatures molt baixes tampoc no són bones per a les bateries.

Una altra recomanació passa per no deixar-lo descarregar del tot ni carregar-lo al màxim. És a dir, mantenir-les entre el 20 i el 80% de la seva capacitat.

Els experts també recomanen canviar el líquid refrigerant cada 170.000 km i cada 120.000 km a partir de llavors. Mentre que la nostra forma de conducció també influirà en la seva durada. Una conducció agressiva reduirà la seva vida útil.