Des que Luca de Meo va assumir les regnes de Renault, la transformació de la marca ha estat notable. L'empresa, que es trobava en una situació delicada, va començar a apostar per una combinació de models d'inspiració elèctrica i una renovació de la seva gamma més tradicional. Però ara, aquesta trajectòria enfronta un obstacle que pocs veien venir: un desafiament intern que amenaça amb reconfigurar les seves prioritats i genera més preguntes que respostes.

El mercat SUV, que domina actualment l'oferta de Renault, ha estat una fórmula d'èxit que no mostra senyals d'esgotar-se. Tanmateix, la marca francesa es troba en una posició complicada en mirar cap a 2025. Aquest any es perfila com un moment crític, amb diverses peces del seu catàleg en transició. Models com l'Arkana estan a prop d'acomiadar-se, mentre que altres com el Symbioz intenten omplir aquest buit, enfrontant dubtes no només del mercat, sinó dins de la mateixa companyia.

Renault Symbioz 1
Renault Symbioz

Perill de canibalisme en Renault

El nucli del problema radica a l'entrada del Dacia Bigster, un SUV robust que amenaça de canviar les regles del joc. Encara que ambdós vehicles pertanyen al mateix grup empresarial, els seus camins semblen destinats a colisionar. Renault sempre ha buscat diferenciar-se de Dacia, posicionant-la com una opció econòmica, però aquesta separació comença a desdibuixar-se. Amb un preu inicial competitiu i característiques que sedueixen el comprador mitjà, el Bigster podria erosionar la quota de mercat del Symbioz abans fins i tot que aquest aconsegueixi refermar-se.

El cost és la clau. En la seva versió híbrida, el Bigster es comercialitzarà per un preu aproximadament 6.000 euros més baix que el Symbioz, una diferència notable per al client. A més, el SUV romanès ofereix un nivell d'equipament atractiu, especialment en el seu acabat Extreme. Això planteja una pregunta incòmoda per a Renault: pot el seu nou model competir realment quan un rival de la seva pròpia casa ofereix tant per menys?

L'arribada del Dacia Bigster fa saltar les alarmes a Renault

L'Arkana, que ha estat un model de referència en el segment SUV esportiu, també entra en l'equació. Encara que la seva sortida està programada, el seu disseny distintiu continua atraient els clients. Això afegeix complexitat a un panorama en el qual Renault sembla estar lluitant per trobar un equilibri entre innovació, renovació i viabilitat comercial. Si bé el Symbioz es planteja com una evolució, els riscos de canibalisme intern són evidents.

Dacia Bigster
Dacia Bigster

El cas del Bigster representa alguna cosa més que un desafiament per al Symbioz; reflecteix el creixement sostingut de Dacia com una marca que ja no només opera al terreny dels vehicles econòmics. La seva incursió en segments superiors és un reconeixement a l'èxit de la seva estratègia, i també un cop a la idea que Renault podria liderar aquest mercat sense competència interna.

De cara a 2025, Renault ha de prendre decisions que definiran el seu rumb. Apostar per models com el Symbioz podria ser una jugada arriscada si no aconsegueixen diferenciar-lo prou del Bigster. Aquest dilema posa sobre la taula una pregunta inquietant: és possible que un model pensat per liderar acabi convertint-se en una peça prescindible? Els dubtes estan sembrats, i el temps dirà si Renault troba una solució o si aquesta situació precipita un canvi que ningú no esperava.