El mercat dels cotxes sense carnet continua guanyant rellevància a Espanya. També coneguts com a quadricicles lleugers o microcotxes, han tancat el 2024 amb resultats positius. Es van matricular un total de 3.579 unitats, la qual cosa representa un increment del 3,6% en comparació amb l'any anterior. Encara que petit, aquest creixement reafirma la consolidació d'aquest segment com una alternativa pràctica per a joves i adults que busquen mobilitat sense necessitat de carnet de conduir.

El Citroën AMI perd el tron

El rànquing dels cotxes sense carnet més venuts a Espanya ha experimentat canvis notables aquest any. Per primera vegada, l'Aixam Crossover s'ha coronat com el model més popular, desbancant el Citroën AMI, que va liderar el 2023. L'Aixam Crossover, amb un disseny que mira als SUV, ha registrat 989 unitats venudes, superant àmpliament els seus competidors. En segon lloc va quedar el Ligier JS50 dCi, amb 566 matriculacions, mentre que el Citroën AMI es va conformar amb el tercer lloc, aconseguint només 493 unitats venudes.

Aixam Crossover
Aixam Crossover

Quant a marques, Aixam lidera clarament el mercat. Amb 1.184 unitats matriculades, ha demostrat ser la marca preferida pels espanyols en el segment de quadricicles lleugers. Ligier, amb 940 matriculacions, es posiciona com el seu principal rival, mentre que Citroën, gràcies al seu popular AMI, manté el tercer lloc amb 493 unitats venudes. Aquestes tres marques dominen històricament el mercat, encara que Citroën ha irromput amb força en els últims anys.

La majoria de vendes de cotxes sense carnet són dièsel

Si examinem les vendes per mode de propulsió, el dièsel continua sent l'opció preferida pels compradors de quadricicles lleugers a Espanya. El 2024, aquests vehicles van registrar 2.273 matriculacions, un augment significatiu del 10,3% respecte a 2023. En contrast, els microcotxes elèctrics, que en els últims anys havien captat gran atenció, no van tenir un bons resultats. Amb 1.242 unitats matriculades, van tenir una caiguda del 5,0%, la qual cosa posa en evidència els reptes d'aquesta tecnologia en un mercat que prioritza l'economia i l'autonomia.

Els quadricicles lleugers a gasolina han quedat en un segon pla. Aquest segment només va comptabilitzar 64 matriculacions en tot l'any, la qual cosa representa una disminució del 27,3%. La tendència mostra que, encara que el dièsel domina, la gasolina està perdent protagonisme de manera accelerada, sent superada tant pels models elèctrics com per la creixent popularitat de les versions dièsel més modernes i eficients.