Des de la seva arribada al mercat, els cotxes elèctrics han estat sota constant escrutini, especialment pels dubtes sobre la durabilitat de les seves bateries. Crítics han assenyalat problemes com el seu impacte ambiental, el temps necessari per carregar-les i els temors sobre una ràpida pèrdua de capacitat. Tanmateix, una anàlisi recent de P3 Group sobre més de 7.000 vehicles elèctrics desmunta aquests mites, revelant que les bateries no només són confiables, sinó que superen en longevitat les expectatives inicials.
La preocupació sobre la durabilitat de les bateries s'ha alimentat en part per desconeixement. Encara que els motors elèctrics són una tecnologia provada des de fa dècades, moltes persones creuen que els cotxes elèctrics enfronten desafiaments inèdits. El cert és que els principals problemes reportats no tenen a veure amb les bateries o motors, sinó amb el programari que controla els sistemes del vehicle. Això significa que els components mecànics i elèctrics, incloent les bateries, són notablement robustos.
Un estudi revela que les bateries duren més del que diuen els fabricants
Una de les claus per avaluar la salut d'una bateria és l'anomenat SoH (State of Health), un indicador que mesura l'envelliment i la capacitat restant. A l'inici de la seva vida útil les bateries experimenten una caiguda més pronunciada en els primers 30.000 quilòmetres, reduint-se al 95% de la seva capacitat. Això es deu que durant els seus primers cicles de càrrega, la formació d'una capa SEI a l'ànode provoca una lleugera pèrdua inicial de capacitat.
Tanmateix, aquesta capa estabilitza el rendiment a llarg termini, amb la qual cosa el desgast es desaccelera considerablement amb el temps. Amb pràctiques adequades de càrrega i cura, les bateries poden mantenir un excel·lent rendiment durant anys.
Els cotxes elèctrics de Tesla, MG i companyia tenen una durabilitat major de l'anunciat
Sorprenentment, les dades de l'estudi mostren que les bateries conserven al voltant del 90% de la seva capacitat després de 100.000 quilòmetres. Més encara, fins i tot en superar els 300.000 quilòmetres, moltes mantenen una mitjana del 87% de la seva capacitat original. Aquestes xifres són molt per sobre del que els fabricants solen garantir, que sol situar-se entre el 70% i el 80%.
Aquest rendiment excepcional desafia la creença comuna que les bateries de cotxes elèctrics són cares de reemplaçar i de curta durada. En realitat, en la majoria dels casos, la bateria té una vida útil més llarga que el mateix cotxe. Això significa que els propietaris rares vegades necessiten enfrontar-se a un costós canvi de bateria durant el temps que tenen el vehicle.