El panorama dels cotxes elèctrics es troba amb Tesla i BYD disputant-se el lideratge global. Durant 2024, Tesla va aconseguir mantenir la seva corona com la marca que més vehicles elèctrics ven a tot el món, assolint 1.789.226 unitats. Tanmateix, aquesta xifra marca la seva primera caiguda anual en més d'una dècada, una cosa que ressalta el canvi de dinàmica al mercat. Mentrestant, BYD, el gegant xinès, continua escurçant distàncies i ha acabat l'any amb 1,76 milions de cotxes elèctrics venuts, quedant a menys de 30.000 unitats del seu rival nord-americà.
El creixement de BYD no només es limita als cotxes elèctrics. Amb un total de 4,7 milions de vehicles endollables venuts el 2024, inclosos híbrids endollables i elèctrics purs, la marca ha experimentat un augment interanual del 41,2 %. A més, la seva expansió internacional està prenent forma, amb 417.204 unitats venudes fora de la Xina, un increment del 71,8 %. Malgrat aquests avenços, BYD també enfronta desafiaments, com la recent caiguda en les vendes d'híbrids endollables durant els últims tres mesos de l'any, el que podria influir en la seva estratègia futura.
Tesla veu amenaçat el seu lideratge per BYD
Per a Tesla, el 2024 ha estat un any de llums i ombres. Encara que continua sent líder mundial, ha perdut tracció davant BYD. L'empresa d'Elon Musk també ha enfrontat crítiques per la falta de novetats significatives, limitant-se a llançar l'autònom Cybercab. I posicionar-se a favor de Donald Trump tampoc no ajuda. Aquest desgast en la innovació ha generat expectatives altíssimes per a 2025, amb promeses com la segona generació del Tesla Model Y i l'arribada d'un vehicle completament nou, el Model Q, que buscarà obrir un nínxol més econòmic al mercat.
La guerra de preus al mercat elèctric afegeix pressió a ambdós titans. Tant Tesla com BYD han liderat aquesta batalla per fer més accessibles els seus models, sacrificant marges de guany per mantenir la seva quota de mercat. En aquest entorn, altres actors estan començant a guanyar rellevància, amenaçant d'alterar l'equilibri. Per exemple, l'arribada de nous fabricants europeus i asiàtics, com el renascut Ebro, podria aportar opcions competitives a nivell de preus i prestacions.
El duel està servit el 2025
El futur de BYD també depèn de la seva capacitat per innovar. La segona generació de les seves bateries Blade, que promet més autonomia i menor cost, serà clau per mantenir el seu creixement el 2025. A més, s'espera que l'empresa comenci a fabricar localment a Europa, amb una planta a Hongria, el que reduirà costos i accelerarà la seva expansió en mercats clau com Alemanya i França.
Mentrestant, Tesla haurà de demostrar que continua sent la punta de llança de la innovació. El Model Q no només serà un model estratègic per augmentar vendes, sinó que podria redefinir l'estàndard dels vehicles elèctrics econòmics. Així mateix, l'arribada del nou Model Y buscarà reforçar la seva posició en el competitiu segment dels SUVs elèctrics. En qualsevol cas, el 2025, el duel entre Tesla i BYD podria canviar el panorama automobilístic mundial.