Tesla ha patit un dur revés en aquest 2024. La firma nord-americana ha patit un desajust en les expectatives per a aquest any. Si bé el 2023 la companyia d'Elon Musk va batre el seu rècord de vendes, assolint els 1,8 milions de vehicles, l'optimisme per a 2024 s'ha esvaït. Encara que el CEO de Tesla apuntava a superar els 2 milions d'unitats, els resultats reals fins ara no apunten en aquesta direcció. Si Tesla no aconsegueix un trimestre final excepcional, serà el primer any des de 2012 en què la companyia registri números negatius.
A més d'aquesta desacceleració, les xifres de Tesla a Europa reflecteixen una caiguda en la demanda. Segons els informes, entre gener i novembre de 2024, les vendes de Tesla al mercat europeu han caigut un 13,7% en comparació amb el mateix període de l'any anterior. Mentrestant, el mercat general de cotxes elèctrics ha disminuït només un 1,4%, el que indica que la caiguda de Tesla és més pronunciada que la de la resta del sector.
El Tesla Model Y perd el seu domini a Europa
Aquest descens en els seus números es veu reflectit en el rànquing dels cotxes més venuts. La marca ha deixat de coronar la classificació. El Tesla Model Y, que el 2023 va ser el cotxe més venut a Europa i al món, ha perdut el seu títol de supervendes davant d'un nou contendent: el Dacia Sandero.
Encara que el Model Y va gaudir d'un enorme èxit en els últims anys, el panorama ha canviat el 2024, quan els compradors europeus estan prioritzant cada vegada més els models low cost. Aquest canvi de tendència posa en evidència com les dinàmiques del mercat automotriu estan evolucionant, impulsades per factors com la crisi econòmica i l'augment generalitzat dels preus dels vehicles.
El Dacia Sandero pren el control
Un dels principals motius darrere d'aquesta transformació és la creixent preferència per vehicles assequibles en lloc d'opcions més cares i luxoses. Mentre que en anys anteriors el Tesla Model Y gaudia d'una demanda imparable, aquest any la gent ha començat a centrar-se en alternatives més econòmiques, amb el Dacia Sandero liderant aquesta onada. Aquest cotxe no només és el més venut a Espanya per segon any consecutiu, sinó que es perfila com el model més matriculat a tot Europa el 2024, desbancant el líder anterior, el Model Y.
Les dades de vendes de novembre de 2023 han estat determinants en aquest canvi, amb el Dacia Sandero superant grans noms com el VW Tiguan. El Tesla Model Y, que fins al moment havia estat el més popular, es troba ara en una sorprenent sisena posició dins del rànquing europeu, un gir inesperat que reflecteix com les preferències dels consumidors han variat en tan poc temps.