Fins ara depeníem del petroli (i, abans, del carbó, que encara queda molt a Espanya) i això, consideren els experts, és dolent per a nosaltres i per al medi ambient. Per això, convé, segons aquests mateixos experts, impulsar la revolució verda, procés que implica electrificar el parc mòbil europeu. El canvi ens fa, tanmateix, dependents d'una altra matèria primera que es diu liti, que és el que exigeixen els Tesla i la resta de cotxes elèctrics. Avui a Espanya, no tenim mines obertes que produeixin aquest material, però existeix un projecte per explotar-ne una a Extremadura que podria convertir-se en la més gran d'Europa. En un any, el preu del liti ha pujat un 600%.
Risc per al cotxe elèctric?
Una tona de liti costa actualment 60.000 dòlars i la xifra no sembla que vagi a baixar. Aquesta situació genera a curt, mitjà i llarg termini, dinàmiques certament perilloses per a la revolució verda i el procés d'electrificació de la mobilitat i el transport de mercaderies i passatgers. A començaments de 2022, la tona de liti costava només 10.000 dòlars. I sense liti, no hi ha ni bateries ni cotxes elèctrics. Elon Musk, propietari de Tesla i apòstol de l'electrificació ja ho ha dit: el preu del liti limita les possibilitats de canvi.
Reduir la dependència de l'estranger
Liti, en elo món, hi ha de sobres, però no s'explota. La majoria de l'actualment disponible procedeix d'Asutralia, Sud-amèrica i Àsia però, a Europa, l'explotació de jaciments potencialment rendibles està condicionada per la legislació, molt restrictiva i redactada, gairebé sembla, per satisfer el lobby ecologista, que considera que el territori no és un bé que s'ha d'explotar per millorar el benestar de les persones i generar riquesa, si no un element que ha de romandre immutable perquè puguin gaudir d'ell les generacions futures. Aquesta mentalitat fa que Europa limiti les seves possibilitats i depengui en excés de tercers països on la legislació és més laxa. Espanya, si activa l'explotació del jaciment identificat a Extremadura, en concret a la Vall de Valhondo, podria generar 1.000 llocs de treball i proveir de liti 10 milions de vehicles. Què fem? L'amo|propietari de Tesla no dubtaria.