El cotxe elèctric ha enfrontat diversos desafiaments abans de poder consolidar-se com l'opció de mobilitat preferida pels conductors. Si bé l'autonomia està deixant de ser un obstacle significatiu, altres aspectes, com la fiabilitat de la infraestructura de càrrega i el cost, continuen sent preocupacions importants. Un tema que també n'inquieta molts és la vida útil de les bateries i com la seva capacitat disminueix amb el temps.

Un dels principals temors dels propietaris de vehicles elèctrics és la degradació de les bateries. Aquesta degradació es refereix a la disminució de la capacitat de les bateries per retenir càrrega després de nombrosos cicles de càrrega i descàrrega. Encara que les estadístiques actuals indiquen que només el 2,5 % dels vehicles elèctrics necessiten un canvi de bateries durant la seva vida útil, la percepció d'aquest problema continua sent una barrera per a alguns potencials compradors.

Toyota desafia a la degradació de les bateries

Toyota ha reconegut la importància d'abordar aquest problema i ha invertit en la investigació i desenvolupament de solucions innovadores. Un equip d'investigadors del Toyota Central R&D Labs ha treballat intensament en una tecnologia que podria canviar el panorama de les bateries d'ions de liti. Aquest equip ha desenvolupat un mètode per revertir la degradació de les bateries mitjançant la injecció de substàncies químiques específiques en les cel·les fetes malbé, recuperant així gran part de la seva capacitat original.

Carregador cotxe elèctric
Carregador cotxe elèctric

El mètode de recuperació desenvolupat per Toyota pot restaurar fins al 80 % de la capacitat original d'una bateria i mantenir aquest rendiment durant 100 cicles de càrrega i descàrrega. Aquest avenç és significatiu, ja que podria prolongar considerablement la vida útil de les bateries dels vehicles elèctrics. L'eficàcia d'aquest reactiu de recuperació ha estat provada en bateries de diverses mides, incloses les utilitzades en vehicles elèctrics.

Tanmateix, és important tenir en compte que aquest mètode no és aplicable en tots els casos. Les cel·les amb danys estructurals no poden ser reparades amb aquesta tècnica, i es requereix una avaluació prèvia per determinar la viabilitat del tractament. A més, Toyota ha assenyalat que la injecció de les substàncies químiques podria tenir efectes secundaris, per la qual cosa es necessiten més proves per validar completament aquesta solució.

Toyota espera implantar les seves noves bateries en menys de 2 anys

Paral·lelament a aquestes investigacions, Toyota està desenvolupant una nova generació de bateries amb metes ambicioses per a la pròxima dècada. El 2023, la companyia va presentar un pla que inclou el llançament de bateries d'electròlit sòlid, que prometen una autonomia de 1.000 km i un temps de recàrrega del 10 % al 80 % en només 10 minuts. Abans d'això, el 2026, es llançaran bateries líquides Performance amb 800 km d'autonomia i temps de càrrega de 20 minuts, a més de ser un 20 % més barates que les actuals del model bZ4X.

Entre 2026 i 2027, Toyota presentarà bateries LFP amb estructura bipolar, oferint 600 km d'autonomia i temps de càrrega de 30 minuts, sent un 40 % més barates que les bateries actuals. En el període de 2027 a 2028, la companyia llançarà les bateries High-Performance, amb 1.000 km d'autonomia i temps de càrrega de 20 minuts, i un cost un 10 % més baix que les Performance, també amb estructura bipolar. Les bateries d'estat sòlid es produiran simultàniament, encara que en quantitats limitades.