En marques de molt pes en el segment dels elèctrics com és el cas de Tesla saben perfectament que cada un dels mercats a nivell mundial té les seves peculiaritats.

Per molt que siguem en un moment en el qual la globalització està ja més que assentada i que són molts els productes que es venen al voltant de tot el món, també és cert que cada país té les seves tendències, els seus estudis de mercat i els seus models o carrosseries predilectes.

I és precisament en el segment dels elèctrics on aquestes diferències estan veient cada vegada més clares. Diferències que no afavoreixen precisament ni a Tesla ni a bona part de les marques europees. Entre altres coses perquè, per molt que les seves xifres de vendes siguin cada vegada més grans, estan molt lluny de que les marques xineses que estan apostant per l'electrificació està aconseguint al seu mercat natal.

 

En aquest sentit, la Xina porta diversos passos d'avantatge respecte a les marques europees i americanes d'elèctrics. Un avantatge que pot ser determinant de cara al futur i que s'explica per una raó molt òbvia: una aposta clara i decidida per llançar al mercat models elèctrics molt més assequibles que els que es venen a Europa i a Amèrica.

La Xina està molt per davant de la resta de mercats quant als elèctrics

Un dels factors que ha portat que els cotxes elèctrics siguin una tendència molt més a l'alça a la Xina que en la resta de mercats és que les marques que venen els seus models a l'esmentat mercat no han fet cap altra cosa que anar reduint els preus dels elèctrics en els últims anys.

I les dades aportades per JATO Dynamics són molt clares sobre això: mentre que el 2011 el preu minorista mitjana d'un elèctric era de 41.800 €, el 2022 és de tan sols 22.100 € , el que implica una baixada de ni més ni menys que un 47 per cent en poc més de deu anys.

Tot el contrari passa a Europa i als Estats Units. Al vell continent han ascendit des d'un mínim de 33.292 € el 2012 a 42.568 € el 2021, un augment del 28%. Als Estats Units, la pujada ha estat encara més bèstia: de 26.200 € el 2011 a 36.200 € el 2021, és a dir, un 38%.

 

D'aquesta forma s'explica la diferència de matriculacions d'aquest tipus de models a la Xina respecte als dels altres dos grans mercats mundials. Així, o bé es redueixen els preus dels elèctrics a Europa i als Estats Units, o bé serà molt difícil que aquests dos mercats aconsegueixin les xifres de vendes d'aquest tipus de models en un futur no molt llunyà.

Tenint en compte que a partir de 2035 no es podran a Europa vendre models que no comptin amb motors 100 × 100 d'elèctrics, és evident que totes i cada una de les marques europees han de treballar en aquest sentit. Una cosa que, veient la tendència a l'alça, no sembla que vagi a ser així.