Volkswagen ha decidit donar fi a un dels motors més emblemàtics de la seva història: el VR6. Després de 34 anys de rendiment excepcional, el motor de sis cilindres en V que va debutar el 1991 s'acomiada de la producció automotriu. Aquest bloc, que es va destacar pel seu innovador disseny i la seva potència, va marcar una era orada als vehicles esportius de la marca alemanya i va deixar una empremta profunda en diversos models al llarg dels anys.

El motor VR6 va ser reconegut per la seva enginyeria única, que consistia en un disseny de cilindres disposats en un angle estret de 15º. Aquest enfocament va permetre a Volkswagen crear un bloc compacte i de gran rendiment, utilitzant només una culata en lloc de les dues tradicionals als motors V. La versatilitat del VR6 li va permetre equipar vehicles que anaven des del Golf R32 fins a l'Audi A3, passant pel Volkswagen Touareg i el Porsche Cayenne. En el seu apogeu, aquest motor va assolir fins a 280 CV de potència, destacant especialment en el Passat R36 de 2008.

Volkswagen VR6
Volkswagen VR6

Ha estat un dels motors més admirats de Volkswagen

Al llarg dels anys, el VR6 va experimentar diverses millores, com la introducció d'una culata de 24 vàlvules el 1997, que va permetre augmentar la potència dels motors fins als 204 CV. Posteriorment, el bloc de 3.2 litres es va incorporar en models com l'Audi TT i el Volkswagen Golf V R32, arribant a assolir els 250 CV. Tanmateix, va ser en el Passat R36 on es va assolir el seu pic màxim amb els 300 CV, consolidant el VR6 com un dels motors més potents i desitjats de la seva generació.

Malgrat la constant evolució del sector automotriu cap a l'electrificació, el motor VR6 va continuar sent una opció en mercats com els Estats Units i la Xina. El Volkswagen Atles i l'Audi Q6 de gasolina van ser els últims en incorporar aquest motor, el que va permetre que el VR6 seguís viu fins a 2024. Tanmateix, l'últim model amb aquest motor ha estat acoblat aquest desembre de 2024, marcant el final d'una era per a aquest icònic propulsor.

Volkswagen R32
Volkswagen R32

Diu adeu 34 anys després del seu debut

El VR6 va ser més que un motor; es va convertir en un símbol de rendiment i fiabilitat per als amants dels cotxes de Volkswagen. Des del seu debut al Saló de l'Automòbil de Ginebra de 1991 fins a la seva última producció, aquest motor va ser present en 1,87 milions de cotxes. Encara que la seva presència era cada vegada menor, especialment en el context de la creixent electrificació de la indústria automotriu, el seu llegat continua sent fort als vehicles que el van equipar.

Aquest adeu marca un canvi significatiu en l'estratègia de Volkswagen, que s'orienta cada vegada més cap als vehicles elèctrics. Malgrat el seu èxit, el motor VR6 és ara part de la història, un testimoni d'una època en què els motors de combustió dominaven el mercat. La marca de Wolfsburgo ha decidit avançar, i encara que el VR6 ja no es fabricarà més, el seu impacte continua viu a cada un dels cotxes que el van portar sota el capó i en la ment dels més puristes.