El Grup Volkswagen enfronta una situació crítica que està posant en perill el seu futur immediat com un dels gegants de la indústria automobilística global. Amb problemes que inclouen el tancament de fàbriques, acomiadaments massius i una dràstica reducció en les inversions, la companyia alemanya ha iniciat un ambiciós pla de retallada destinada a garantir la seva supervivència. Tanmateix, aquesta estratègia ha generat una gran controvèrsia tant dins com fora de l'organització, especialment per l'impacte que podria tenir en els seus treballadors.

Un dels punts més debatuts és la manera en què s'estan implementant aquestes retallades. Les crítiques se centren que, malgrat els esforços per estabilitzar la companyia, sembla que seran els empleats que pateixin les conseqüències més severes. Aquest enfocament ha suscitat dubtes sobre les decisions preses per la cúpula directiva i ha encès alarmes sobre el futur del Grup Volkswagen en un mercat automobilístic en constant transformació.

Volkswagen es planteja eliminar l'estratègia de venda directa

A més de les retallades internes, el model de venda directa impulsat per Volkswagen també està en el punt de mira. Fa alguns anys, la companyia va optar per transformar els seus concessionaris en agències, adoptant una estratègia de venda directa enfocada als vehicles elèctrics. Aquesta decisió, que inicialment buscava revolucionar la relació amb els clients, va generar un fort rebuig per part de nombrosos concessionaris, els qui van advertir dels riscos associats aquest canvi.

Volkswagen Tiguan R
Volkswagen Tiguan R

Amb el temps, les crítiques s'han demostrat encertades. Volkswagen enfronta dificultats per competir en la ferotge guerra de preus del mercat de cotxes elèctrics. A més, l'interès per aquest tipus de vehicles està decreixent a Europa, alentint la transició cap a la mobilitat sostenible. Segons Marco Schubert, membre de la junta directiva del Grup Volkswagen, és necessari reavaluar el model d'agència per determinar si realment ofereix la millor experiència possible al client en aquestes circumstàncies.

La crisi de Volkswagen tindrà conseqüències a Audi i Skoda

Actualment, Volkswagen està considerant tornar al model de venda tradicional en mercats clau com Alemanya, França, Espanya, Polònia i el Regne Unit. Aquesta decisió podria prendre's de forma definitiva el març de 2025, segons ha declarat la companyia. Mentre tant, marques com Audi i Skoda també estan sent incloses en aquesta avaluació, ja que el model actual d'agència sembla no ser viable per competir eficaçment en les condicions actuals del mercat.

Audi Q31
Audi Q31

Tanmateix, no totes les marques del grup seguiran el mateix camí. L'espanyola CUPRA mantindrà la seva aposta pel model d'agència, independentment del que passi amb altres marques del conglomerat. A més, en països com Suècia i Irlanda, Volkswagen continuarà venent tots els seus vehicles mitjançant aquesta fórmula, sense importar si són elèctrics o de combustió.