Va sortir de la fàbrica que el grup Volkswagen té a Hannover com una furgoneta normal, però no va deixar indiferent ningú després que un mecànic austríac de la marca, en Kurt Kretzner, la modifiqués el 1962 per poder circular a l'hivern per les nevades muntanyes austríaques.
Segurament, van tenir la culpa la seva condició de furgoneta tot terreny i les erugues que en Kurt va incorporar i que van convertir aquella furgoneta convencional en un mite: l'Half Track Fox 01. Un mite que, curiosament, Volkswagen mai no va fabricar.
Fracàs comercial
Ara 60 anys després, la marca alemanya ha decidit restaurar l'única unitat d'aquell vehicle tan singular que es conserva. En origen, Kretzner només en va fabricar dos i va aturar la producció en arribar al tercer model. Malgrat l'original de la seva idea, no hi havia comandes.
El projecte, a més, exigia massa feina manual i els números no quadraven. Potser va tenir a veure amb el fracàs comercial la reduïda velocitat màxima: 35 km/h, semblant a la d'una guineu corrent. D'aquí el nom.
Restaurada per la marca
Sigui com fos, la furgoneta va acabar en un museu que Porsche té a Gmünd (Àustria) i Volkswagen Commercial Vehicles es va fer càrrec. Avui, restaurada completament, l'Half Track Fox 01 circula i demostra una vegada més que la T1 és una de les millors i més versàtils furgonetes de la història. Volkswagen mai no va fabricar en sèrie aquella estranya furgoneta amb erugues que va idear en Kurt Kretzner, però ara sí que ha fet una mica més important potser: aconseguir que el somni d'un visionari no quedi en l'oblit. La història de l'automoció és plena de fracassos comercials que es converteixen amb el temps en històries que val la pena recordar. I, si no, que li preguntin a en Preston Tucker. En Kretzner i ell haurien fet molt probablement bones molles i, qui sap, l'Half Track Fox podria haver arribat fins a una cadena de muntatge.