"Són tants els desafiaments de gent principal a aquesta part, que el Comte Duc ha fet un paper per veure d'extirpar-los", Cartes de Jesuïtes, XIV
Tot apunta a un duel jurídic a diverses bandes que es produirà en els propers dies en aquest tribunal assentat a Luxemburg a dues torres planes i paral·leles que fan sensació de poder tancar-se com un llibre i atrapar a qui s'atreveixi a interposar-s'hi. Sabíem ja que el cas de l'eurodiputat Puigdemont estava a punt de caure a l'agenda del TJUE, serà aquesta mateixa setmana, però bé crec que s'estan mesurant els temps per assegurar un millor resultat, i ara sabem que el mateix Tribunal Suprem no descarta la idea d'acudir també a instàncies de l'advocat de Junqueras. Sembla que aquesta vegada no tiraran a la paperera les qüestions plantejades per Van den Eynde i que exploraran la via de la qüestió prejudicial. Continuen sent, com sempre fins ara, dues vies diferents però de les quals alguna de les parts que sosté el duel pot sortir molt malparada segons quins siguin els resultats de l'embat.
La novetat és que el tribunal enjuidiciador ha considerat que més val trasladdar les parts de la petició realitzada per Junqueras per plantejar una qüestió prejudicial "atenent la possible incidència del dret de la Unió Europea", diu textualment el tribunal, i en concret l'article 9 del tractat que versa sobre privilegis i immunitats. Així que, com a mínim, el Tribunal Suprem ha considerat que no ha d'avortar el tràmit ad initio i si així ho ha considerat, deu ser per alguna cosa. El cert és que hi ha els qui pensen allà mateix que no seria sobrer preguntar perquè el TJUE els donaria la raó i així tancarien l'episodi d'una forma neta. Així que sembla assenyat pensar que sí, que presentaran la qüestió prejudicial, i resulta interessant veure qui s'oposa en rotund si més no a consultar sobre la legalitat del que s'està fent a Luxemburg. L'Advocacia de l'Estat s'oposarà al fet que es faci tal consulta i lògicament la Fiscalia no canvia d'opinió. Això vol dir que encara en el supòsit que el tribunal enjudiciador decidís tirar endavant, la qüestió prejudicial de Junqueras no arribaria a Luxemburg abans de dilluns.
Resulta incomprensible que un organisme de l'administració electoral, sense cap intervenció judicial, pugui deixar sense efecte el que s'ha substanciat a les urnes
No seran els més matiners en aquest duel. Quan la qüestió prejudicial arribi a Luxemburg, els magistrats del TJUE ja estaran ocupats amb la situació de Puigdemont que correrà molta més pressa. Al cap i a la fi pot ser que el Tribunal Suprem hagi pensat que preguntant guanya temps perquè ja hi hagi sentència ferma condemnant Junqueras abans que es pronunciïn. Les espases estan en alt i ja només queden set dies perquè les portes del Parlament Europeu s'obrin i sapiguem si Puigdemont i Comín estan asseguts a l'hemicicle o no. A Espanya ningú no pensa que això sigui possible, els seus advocats estan segurs que hi seran. Passi el que passi, tanta seguretat deixarà algun duelista malparat i, en el cas que sigui el sistema espanyol, el cop no serà petit.
La confiança en la impossibilitat que els expatriats acabin ocupant l'escó que van guanyar a les urnes s'ha de basar en la comunicació que la Junta Electoral Central ha realitzat oficialment al president del Parlament Europeu. Una notificació firmada pel vicepresident d'aquest organisme administratiu, s'ignora per què no ho va fer el president, en la qual la JEC s'arroga la potestat de decidir qui és europarlamentari i qui no i en el qual no sabem si cometen errors importants o, simplement, volen enganyar l'Europarlament. En la comunicació oficial s'inclou un punt segon en el qual s'afirma que "es declaren vacants els seus escons i suspeses les prerrogatives que els poguessin correspondre (...) fins que es produeixi l'acatament". Però és que en el punt tercer diuen que comuniquen al president del Parlament Europeu que Puigdemont, Junqueras i Comín "no han adquirit la condició de diputats del Parlament Europeu ni, per tant, no han adquirit cap de les prerrogatives que els poguessin correspondre". I com que no és el mateix que unes prerrogatives estiguin suspeses que que no s'hagin adquirit, aquesta comunicació és un altre punt fosc dels que s'hauran de resoldre... a Luxemburg.
En tot cas, més enllà del dret, resulta incomprensible que un organisme de l'administració electoral, sense cap intervenció judicial, pugui deixar sense efecte el que s'ha substanciat a les urnes. Tal circumstància extrapolada a estats il·liberals en els quals les garanties es troben en un risc tan seriós que preocupen la Unió Europea, deixaria les mans lliures a l'establiment de condicions i organismes que poguessin "purgar" el resultat d'unes eleccions lliures. D'altra banda, ja hem assistit a l'espectacle on van gosar treure d'una llista electoral els candidats i que fossin desautoritzats pel Poder Judicial. Ara el duel es juga encara en instàncies més allunyades del furor patri. Seria molt greu que un òrgan que ni tan sols no és judicial pugui prendre la decisió de canviar la composició del Parlament Europeu i fins i tot el joc de majories.
El duel està servit i serà internacional. Tal com... no volien.