Ahir vaig publicar un article on explicava el cas dels quatre hotels de Lloret amb el subministrament elèctric tallat per impagament i que van decidir connectar-se il·legalment a la xarxa pública.
Bàsicament no entenia com era possible que, amb el consum que generen 4 establiments hotelers (que no és poc), ningú s’adonés del que passava. I, amb la informació que existia en aquells moments, manifestava la meva sorpresa que no haguessin sospitat res. “Ni els treballadors (sobretot), ni la companyia, ni el gremi hoteler de la ciutat, ni l’Ajuntament (que va veure un augment considerable de la factura en una zona concreta de la ciutat i no es va sorprendre). Compte, no estic dient que algun d’ells hagi fet els ulls grossos, que tingui la culpa del nyap, ni que hagin estat negligents, però trobo inversemblant que ningú s’adoni que 4 hotels (no un, sinó quatre) que deuen milers d’euros en electricitat perquè no paguen els rebuts, s’hagin connectat a la xarxa que passa pel carrer”.
De seguida es van posar en contacte amb mi l’alcalde de Lloret, Jaume Dulsat, i el segon tinent d’alcalde, Jordi Orobitg, i em van explicar la clau que explica el desori. I, quina és aquesta clau? Els hotels no estaven connectats a la xarxa pública sinó a la d’Endesa i el propietari és un desconegut a la ciutat. Només amb això ja quadrava tot. Tard, però quadrava.
Però, a més, també es va saber que el que va passar dijous passat és que la companyia va fer una prova de potència i va trinxar el generador del famós Sun Village, provocant el famós incendi sense conseqüències (per sort) que ho va destapar tot.
Per tant, la pregunta aquella de: I, ningú se’n va adonar que 4 hotels s'havien connectat il·legalment a la xarxa elèctrica? ja tenia resposta: sí, se’n va adonar Endesa, que sabia perfectament el que estava passant. I, a partir d’aquí, noves preguntes: Si la cosa ve del gener, per què Endesa no va fer res abans? Per què ha esperat a principis de setembre? Fer saltar el generador va ser un avís de l’elèctrica davant d’una negociació Endesa-hotel que no avançava? Va ser aquesta l’única manera que va trobar la companyia per acabar amb un frau que venia acompanyat d’un impagament calculat en 300 mil euros? Aquesta situació només la coneixien certs treballadors d'Endesa o els responsables també n'estaven al corrent?
Sigui com sigui, aquí hi ha tres grups (ara en diuen col·lectius) perjudicats: els clients (que no tenen cap culpa d’anar a petar a uns establiments amb un propietari com aquest), els treballadors (que segurament coneixien la situació, però prou problema tenien per cobrar unes nòmines tan endarrerides que havien decidit convocar una vaga) i la ciutat de Lloret.
Lloret ha de lluitar contra un terrible i convuls passat turístic i judicial. Però si la feina feta gota a gota pels actuals responsables se’n va riera avall per ser massa prudent, anem malament. I més quan tenien la raó i els arguments per defensar-se. Sí, Lloret és llaminer pels mitjans a l’hora de fer notícies inflades, però si tu no punxes el globus quan encara és petit, qui acaba sortint en globus ets tu. I sense haver comprat bitllet pel viatge.