El proper dia 7 de setembre, Apple molt probablement anunciarà el nou iPhone 14 amb una càmera de 48 Mpx i amb capacitats de fotografia computacional molt superiors a qualsevol altra càmera del mercat. No és més que l’últim clau al taüt de les càmeres semi professionals. De fet, no és res nou, fa molt de temps que es veu a venir...
La meva experiència és la de tots. Fas fotos, però el seu destí és penjar-les a Instagram, enviar-les per Whatsapp o email... i si intentes fer-ho amb una càmera normal és realment costós, complicat i el resultat acostuma a ser pitjor o igual que si ho fas amb un smartphone. Altre cop, la senzillesa i la comoditat guanyen!
Fa molts anys que hi ha experts que opinen que els fabricants de càmeres han de deixar els seus sistemes operatius i menús supercomplicats i abraçar els dels smartphones com Android. Han d’utilitzar els algorismes de fotografia computacional que fan servir els smartphones i permetre filtres i edició a posteriori i enviament a les xarxes amb apps a la càmera. Ara bé, res d’això ha passat i finalment ara la fi és probablement inevitable.
Aquest és un cas de manual d’innovació disruptiva, igual que els televisors LCD, les càmeres de film, els discs durs, els CD... Una de les característiques de la innovació disruptiva que va conceptualitzar Clayton Christensen és que es tracta d’un procés lent que dura molts anys i del que tothom coneix i prediu amb certesa quin serà el final. Malgrat això, indústries com Kodak, que varen inventar la fotografia digital, o Nokia que va desenvolupar el primer prototipus de smartphone... desapareixen!
El perquè és degut a veure’s atrapades en un mercat cada cop més petit i cada cop més competitiu, sense marges grans per innovar. Un mercat ferotge amb marges progressivament decreixents i amb data de caducitat.
Pensàvem que n’havíem après molt de com gestionar les disrupcions tecnològiques i que no en tornaríem a veure cap més. Sembla que estàvem equivocats...
No és aquesta l'única que viurem! Les disrupcions tecnològiques també succeeixen quan el producte inferior es fa fort en un mercat captiu. Aquest és el cas dels cotxes elèctrics a la Xina, el mercat més gran del món de vehicles elèctrics. Qui ven cotxes elèctrics a la Xina?
Els fabricants xinesos i Tesla. Els fabricants xinesos estan fent servir el seu mercat com a camp d’aprenentatge, i tenir un competidor com Tesla a la gamma alta, els ajuda. Altre cop, aprendre localment per competir globalment. La propera disrupció que tothom veu, si vol mirar, està servida...