Era una època de molts incendis forestals als EUA. George Bush era el president. I, preguntat pel tema, va oferir la millor solució possible al problema: tallar tots els arbres de tots els boscos. Perquè sense arbres, diuen que va dir, és impossible que es cremi el bosc. Infal·lible.

Ara aquesta filosofia ha impregnat el ministeri de Foment. Això sí, canviant arbres per trens.

I, quina és la proposta? Per evitar que els trens continuïn circulant amb retard, la solució és canviar els horaris. A mi m’ha costat molt captar el concepte, però al final m’ha estat possible posant-me un exemple que voldria compartir amb vostè.

Com si fos l’enunciat d’un d’aquells patètics problemes que em feien fer a l’escola, suposem un tren que surt de Tortosa en direcció a l’Estació de França de BCN (o viceversa). Si vostè entra al compte de twitter @rod16cat comprovarà que la probabilitat que vagi amb 20 minuts de retard és del 100%, tal com pot observar amb aquesta captura realitzada aquesta tarda i que inclou només les últimes hores:

 

 

Doncs bé, els de Fomento-RENFE-ADIF han trobat la solució perfecta: canviar l’hora de sortida dels trens. Si sempre arriben 20 minuts tard, es tracta de fer-los sortir 20 minuts després del seu horari actual i d’aquesta manera es recuperaran els 20 minuts, els trens arribaran a l’hora, i tema resolt.

Sí? Segur? ¿Volen dir els senyors Fomento-RENFE-ADIF que aquesta opció no ens situa davant d’una paradoxa infinita? Comprovem-ho.

Si tot el que circula per la línia sempre va amb 20 minuts de retard, serà per algun motiu, no? I ves que no sigui la falta d’inversions en una xarxa que és una vergonya. Per tant, si, poso per cas, ara el tren que surt a les 19.36 té prevista l’arribada a les 22.22 però sempre arriba a partir de les 22.42 (mínim) per culpa dels famosos 20 minuts ¿algú creu que fent-lo sortir a les 19.56 s’aconseguirà que el viatge duri les 2 hores 46 minuts previstos i arribi a les 22.42 com està fent ara? No. Algú creu que sense solucionar els problemes que causen el retard, el tren complirà l’horari? No. Algú creu que pel fet de fer-lo sortir més tard en origen, el tren no tindrà els mateixos problemes que si sortís a l’hora i sempre arribarà amb els 20 minuts de retard de rigor? Vaja, i com per centrar el concepte: si no evites les causes del retard de 20 minuts, el tren sempre arribarà 20 minuts tard, situïs l’hora de sortida a l’hora que la situïs. Cada cop que l’endarrereixis 20 minuts, el tren seguirà arribant 20 minuts tard. I així fins a l’infinit.

De la mateixa manera que si fas sortir el tren de Tortosa 2 hores 46 minuts després de l’hora actual, això no voldrà dir que l’arribada a l’Estació de França (o viceversa) sigui al mateix moment. No, resulta que per culpa d’allò de l’espai-temps, hi arribaràs 2 hores i 46 minuts després d’haver sortit. Més els 20 minuts de retard, naturalment. 

Per tant, i resumint, senyors FOMENT-RENFE-ADIF, la culpa dels retards és de la fórmula velocitat igual a espai partit per temps (V=E/T). Ara, doncs, ja saben el que els toca, enviar-la al Constitucional i que l’anul·lin. 

Mentrestant, permetin que els trameti una abraçada molt cordial i una encaixada autèntica en cadena... que rebran d'aquí a 20 minuts. Espero.