Qui ens ho hauria de dir, oi? Després de l'estació monsònica i amb l'arribada, per fi, del bon temps, el concepte de moda ara mateix és “neutralitat a l'espai públic”. I ho és perquè últimament és sagrat. Per segons qui.
I precisament ho ha estat a partir del moment en què uns quants éssers humans A, que formen part de la societat i que per tant també són propietàries de l'espai públic l'han usat per protestar. Una minoria d'éssers humans B, també propietaris de l'espai públic, s'han ofès per aquesta protesta i han intentat evitar-la per la força. Finalment l'equidistància del pantone o policia del color ha decidit que l'espai públic ara és molt de tots i no s'hi poden fer coses grogues que molestin a uns quants B a qui no els agrada el groc dels A.
Per tant, si ara es prohibeix posar creus grogues a la platja, el següent pas serà prohibir els banyadors grocs? I si després els de les creus grogues van tots (i totes) amb banyadors grocs, prohibiran els banyadors en general i anirem a la platja conills total? Doncs ja en seria hora, perquè les marques del banyador són molt lletges. Però després, què? També prohibiran la bandera groga que a la platja indica perill?
“Oh, és que uns posen groc i els altres el treuen. I per evitar incidents, millor prohibir el groc”, argumenta la policia del color o equidistants del pantone. Bé, però si hem quedat que l'espai públic és de tots i un ésser humà A decideix posar-hi una creu groga, un ésser humà B no la vol i al final qui imparteix equidistància decideix que fora la creu groga, resulta que, impedint la lliure expressió de l'ésser humà A i imposant la del B, prevalen els drets dels éssers humans B sobre els dels humans A.
Per tant, en nom de la convivència a l'espai públic comú, valen més els drets dels B que els dels A i ja no podem parlar d'equidistància, sinó d'imposició dels B, que a més són els que actuen usant la força per eliminar els símbols dels A.
I si això és així, i ho és, aquestes persones B, en nom de la mateixa neutralitat que exigeixen a les platges, també poden dir que als espais públics de carrers i places hi ha persones que llueixen un llaç groc i que això els ofèn molt. Llavors, en aplicació del mateix criteri que preval a l'espai públic de la platja, també hauria d'estar prohibit lluir llaços grocs mentre transites pel carrer. I si algú insistís a dur-los, se li hauria de prohibir circular pel carrer. Esclar, perquè si no seria incongruent no permetre creus grogues a la platja i sí llaços grocs per la via pública.
I seguidament haurien de prohibir-se les banderes i les pancartes als balcons de les cases perquè trenquen amb la neutralitat a l'espai públic. I després caldria prohibir la venda dels elements susceptibles de ser exposats de manera no neutral en espais públics. I l'últim pas ja seria el toc de queda de 24 hores al dia i els 365 dies de l'any. 366 els de traspàs.
I ara vostè em dirà: “Exagera”. Bé, avui hem sabut que divendres la Guàrdia “A Por Ellos” Civil va retenir i denunciar Evaristo Páramos, excantant de La Polla Records i actualment del grup Gatillazo, pel contingut de les lletres que va cantar durant un concert a Jerez. Páramos fa 30 anys que canta aquestes cançons i mai havia passat res. Però, esclar, et comencen molestant les creus grogues a l'espai públic i t'acaba molestant que algú canti segons què a l'espai públic. I com que a qui molesta és als éssers humans B, doncs s'ha acabat cantar segons què.
Doncs això, que ja falta menys per al toc de queda. I el de silenci.