No fa tant sortíem cada dia a les vuit de la tarda a aplaudir la feina de centenars de professionals de la sanitat pública per agrair-los la seva feina. Però d'alguna manera també ens aplaudíem a nosaltres mateixos perquè el sistema sanitari s'aguanta gràcies als nostres impostos. Resisteix d'aquella manera, sí, i cada cop amb més pena que glòria, també, però sort de la sanitat pública que tenim i que existeix perquè la paguem entre tots. I totes.

Per tant, qui defrauda a Hisenda ens està robant al conjunt de la societat. I en el cas que ens ocupa la traducció és  quedar-nos sense una partida de mascaretes, un tros de respirador o poder canviar més sovint els llençols dels llits dels hospitals. Per tant, la lluita contra el frau ha de ser implacable. I més aquí que som llatins i experts en això del “sense factura, oi?". Ara bé, seria un detall molt bonic combatre TOT el frau. No a gustos i per dèries.

Un amic que té un petit restaurant m'ha explicat que li han fet una inspecció de treball. A ell i a la majoria de restaurants i bars del centre de la seva ciutat. Busquen gent que estigui cobrant els ERTO i treballi. Pel que em diu es veu que moltes empreses, de molts rams, han pactat amb els treballadors que vagin a la feina i ells els paguen en negre la diferència entre l’ERTO i el seu sou habitual. D'aquesta manera l'empresa i el treballador hi surten guanyant, individualment, però si agafen la COVID i no hi ha prou respiradors, llavors es queixaran.

El problema és que quan tens una inspecció d'aquest tipus, la factura que has de pagar al gestor només per la paperassa que ha de presentar va dels 300 als 600 euros. I cada cop que et sol·liciten més documents, la broma et significa entre 100 i 200 euros. Això tenint-t'ho tot legal. I aquest amic em deia: “Estem intentant aixecar això amb molt d'esforç, intentant recuperar el més aviat possible tots els meus treballadors i això em sortirà per uns 600€ en gestor. Si no em troben res estrany que se'ls passi pel cap. I després de tres mesos tancats, ara a mi em va de 600€. Però és que cap dels meus treballadors ha cobrat encara ni un cèntim dels ERTO. La petita part de la nòmina del juny dels que he pogut rescatar fins ara és l'únic que han cobrat tots des del març”.

Pregunto a un gestor i m'explica que sí, que estan pentinant bars i restaurants, sobretot de zones cèntriques i de platja. “Van a pels petits -em diu-, pels que no tenen cap força ni poden fer pressió. Estem desbordats. Gestionar i fer el seguiment dels ERTO, la setmana passada Renda i ara el trimestre d’IVA i a sobre hem de presentar papers i més papers d'aquestes inspeccions. Són centenars de casos. En canvi a les empreses més grans no hi van. I per la meva experiència, el frau existent allà no és pas menor”.

Però hi ha un altre motiu pel qual s'inspeccionen les empreses més petites: “Un sol funcionari pot tramitar 20 o 30 locals fàcilment i en no gaire estona. En canvi a la secció d'empreses grans, a més que treballa menys personal, tot és més lent i complex”.  

Esclar que cal combatre el frau dels petits bars i restaurants, si és que n'hi ha, però hi ha centenars d'empreses del Segrià que potser no els beneficia gaire el tancament de la comarca per culpa dels brots de COVID. Uns brots que han arribat de la mà de persones que hi han anat, molts cops en grup i dalt d'autocars que els han deixat al centre de les ciutats a la vista de tothom, sense que ningú els hagi fet cap control i que després es passen dies dormint al carrer. I no, no criminalitzo aquestes persones perquè precisament són els que acaben rebent per totes bandes, descric la realitat. I un cop més m'indigno pel zel que hi ha per segons quines coses i la deixadesa que n'hi ha per altres, que a més ens acaben generant problemes més greus al conjunt de la societat.