És important preservar la llacuna de La Ricarda? Per suposat. Però, ¿ho és tant com per trencar un govern o un acord de legislatura? Doncs miri, aquesta és la part política de la cosa i la que marca un debat en el qual no se sap on acaba la part estrictament mediambiental, on comença la de marcar paquet ideològic usant una llacuna i on s'ha deixat massa de banda plantejar seriosament la part econòmica que pot beneficiar a centenars de milers de persones i si estem disposats o no a pagar-ne el cost. Però abans de contestar aquestes preguntes, n'hi ha d'altres que és imprescindible plantejar-se-les per situar la qüestió.
Per exemple, i pel que fa a la part tècnica: Cal ampliar l'aeroport del Prat? I si fos que sí, ¿per créixer en passatgers i convertir-lo en un hub, no hi ha cap altra alternativa que allargar una pista que ara és la que es fa servir per l'enlairament, que diuen que s'ha quedat curta, i la modificació de la qual és la que afecta -o pot afectar- la Ricarda, com es veu en aquesta imatge?
Per què AENA, que és qui planteja la modificació i qui ha decidit que aquesta és l'única opció possible, no dona altres alternatives? Existeixen? ¿Per què AENA s'ha despenjat ara amb aquesta condició irrenunciable del “Voleu créixer? Doncs només pot ser ampliant la tercera pista per la capçalera est?". És cert que AENA ha tirat pel dret, ha trencat el consens entre administracions i no ha volgut sentir al territori? És una alternativa viable que l'actual pista d'aterratge es converteixi en la d'enlairament? I si això és així, ho frena només la pressió dels veïns de Gavà Mar, una urbanització situada a tocar d'una infraestructura aeroportuària que és allà des del 1916 i on hi resideixen persones amb un alt nivell socioeconòmic?
Doncs sento molt comunicar-li que servidor de vostè no té cap resposta a cap d'aquestes preguntes perquè no sóc expert ni en pistes d'aeroports, ni en avions, ni en llacunes. Per tant el que jo pugui dir té el mateix valor que segons quines notícies publicades últimament al New York Times. Ara bé, com que tinc ulls i orelles, sí que hi ha una cosa que no entenc. Deixant clar que la llacuna de la Ricarda té molt de valor i és molt important, pregunto: El Delta de l’Ebre té valor? No direm ni més ni menys, però en té? Sí, i molt. Doncs bé, trobo a faltar que la seva defensa desperti la mateixa passió que la de la Ricarda. Bé, o que desperti tant sols una miqueta de passió en el que vindria a ser la zona de l'àrea metropolitana de BCN.
Fa anys que la regressió del Delta és un fet i ningú fa res per evitar-la. I no és només la barra del Trabucador, que ja es trenca amb una petita llevantada. El far de l'illa de Buda, per exemple, d'estar situat a la línia de la costa, ara és dos quilòmetres mar endins. Sap que vol dir això? Doncs estem parlant de la llargada de la pista curta de l'aeroport del Prat i de dos cops la de la Ricarda. Per fer-se una idea de la reculada de la terra, miri's aquesta imatge:
Però és que quan desaparegui la fina línia de sorra que queda entre el mar i l'anomenat Calaix Gran, a l'illa li queden cinc minuts perquè no tindrà cap defensa. I sense aquest espai de mil cent hectàrees (mil cent camps del Barça), adéu a un dels indrets on hi nidifiquen i hi viuen centenars de milers d'aus i altres espècies animals i vegetals, algunes de les quals són endèmiques.
¿Què passa, el Delta de l’Ebre està massa lluny de BCN com per merèixer una defensa tan potent que pugui provocar el trencament de governs o no permetre aprovar uns pressupostos? Alguns d'aquests que ara defensen la Ricarda com si s'acabés el món, han fet algun cop alguna cosa pel Delta? De fet, saben on és el Delta de l’Ebre? És possible que la manera com alguns s'omplen la boca amb la Ricarda sigui el mateix que comparar pujar a La Mola amb pujar a l’Everest. Escolti, La Mola és una muntanya molt respectable, molt entranyable i molt bonica, però estarem d'acord en que pujar l’Everest és una dimensió fora de carta, oi? Doncs és això. I qui es vulgui donar per al·ludit, endavant. Efectivament va per ells (i per elles i per ellis).