Sí, sé que sembla un oxímoron presentar la Barcelona Wine Week a Madrid, però ha estat un gran orgull fer-ho. És una fira que he vist néixer, créixer i evolucionar. Hereva d’aquell Intervin, que malgrat que a mi em va donar tantes alegries, s’havia convertit en el bar d’Alimentària, i fa cinc anys va fer un gir per continuar la hiperprofessionalització, i li ha anat de meravella. Queda lluny aquella semblança a fires que s’obren als winelovers, com Vinitaly. Crec que poques vegades he passat tanta por a la feina com a dona com al pàrquing de la Fira de Verona, amb alguns italians que eren encara més perillosos del que és habitual al volant. Cadascun d’ells podia petar l’alcoholímetre, i això que quan els professionals tastem, escopim per no empassar-nos l’alcohol.

Per què la BWW triomfa internacionalment? Primer de tot, no ens enganyem: per la ubicació. La London Wine Fair ja va tenir el seu moment àlgid. Prowein, la gran fira del vi de l’última dècada, està a un indret tan poc inspirador com Düsseldorf. I no ens enganyem: tothom té un amic per visitar a Barcelona, oi? A Alemanya no tants, i ni el clima ni la gastronomia tampoc no hi acompanyen.

La Wine Paris és temptadora, després d’haver passat la gran fira de Bordeus a la capital per manca d’espai. És veritat que als Grands Crus Classés els encantava tenir tot el món del vi als seus peus, però això ja és d’una altra època. Aquesta selecció es va fer per a l’exposició de París del 1855, amb uns criteris que disten molt dels actuals. Haig de confessar que mai vaig suspendre cap assignatura a la meva vida, però que preferia anar a tastar vins de tot el món i deixar-me els exàmens del juny per al setembre durant la meva llicenciatura en Humanitats per anar a Vinexpo. Per sort, en aquell moment, el que es portava era ser bianual. Ben segur que deus pensar que la capital francesa és l’excusa per a una escapadeta romàntica. Però t’haig de ser sincera: els que hem trepitjat molta moqueta sabem que és incompatible Paris la nuit amb fer business a una fira de vins. Descarta anar al Louvre i anar a veure un distribuïdor el mateix dia.

El que té d’especial la BWW és que ho expandeix a tota la ciutat i a la ciutadania, perquè Barcelona sigui la capital del vi a escala mundial

A la Barcelona Wine Week també hem estat llargs amb una cosa: és la primera fira del calendari. I s’hi esperen 24.000 visitants aquest 2025. I la plaça Espanya és al moll de l’os de la ciutat! Si has arribat fins a aquest punt de l’article, pots pensar que t’interessa el món fira. I ho entenc, perquè, precisament, les fires del món del vi tenen molt de sentit perquè el vi s’ha de tastar tant sí com no. Però el que té d’especial la BWW és que ho expandeix a tota la ciutat i a la ciutadania, perquè Barcelona sigui la capital del vi a escala mundial. Es fa la ruta d’hotels (Hotel Wine Fest del 2 al 7 de febrer) i fins i tot ja estan a la venda les entrades limitades per a l’esdeveniment de Dones del Vi el dimecres 5, de les 19.00 h a les 22.00 h. És també un saló pioner en sostenibilitat, tant pel material dels seus estands, com pel reciclatge de les ampolles, ha declarat la seva directora, Céline Pérez. La BWW centra molt l’atenció en el seu hub de coneixement, que tindrà com a eix el preciós patrimoni de vinya centenària que tenim a la Península, com ha destacat la seva project manager Marta Macias.

En aquesta pròxima edició, es doblarà l’espai i reunirà més de 1.100 cellers, aplegats sota el paraigua de 75 denominacions d’origen diferents, això vol dir un 16% més que l’any passat. L’èxit han estat els 600.000 euros de pressupost que han aconseguit portar 700 compradors recomanats pels mateixos expositors i que la demanda funcioni com a brúixola. També amb la intel·ligent proposta de participació igualitària, tant per a grups grans o marques reconegudes, com per a cellers més petits i familiars. Així, la qualitat del producte és el protagonista, i no tant els diners que hi volen o poden invertir. Just el president de la BWW, Javier Pagés, acaba de guanyar el premi “Personalitat de l’any” als International Wine Challenge Industry Awards Spain. María Naranjo, directora d'Industria Alimentaria, diu que li agafa urticària quan parlem de la qualitat-preu dels vins. Que s’ha d’ambicionar, per sobre de tot, la qualitat i el plaer i que siguem al mercat Premium. També demana apostar per mercats com Corea del Sud, el Japó, Polònia, Irlanda, Dinamarca o la República Dominicana. Els primers vuit mesos del 2024 (i ara que ve la campanya forta de Nadal), es van exportar 1.986 milions de litres de vi i, tot i que va a la baixa, continuem sent el principal exportador de vi del món i el tercer en valor. Els mercats més grans continuen sent Alemanya, els Estats Units, el Regne Unit, França, els Països Baixos i Suïssa. Una altra dada important: Espanya és el primer productor ecològic. La FEV (Federación Española del Vino) recorda que un 80% del vi que fem l’exportem, una bona xifra, ja que si ens el beguéssim nosaltres tindríem un problema de salut. Per aquesta consciència de beure amb mesura, s’adhereixen al drink in moderation europeu i al programa Vita e vino. Tots dos aposten pel consum responsable. També s’ha parlat molt de l’impacte econòmic i social que té en l’àmbit rural. I del fet que creix el consum de vins frescos, com els blancs, els rosats i els escumosos, i el negre s’ha hagut d'adaptar al canvi climàtic, buscant més acidesa i versatilitat. Així que, la cinquena edició de la Barcelona Wine Week es farà del 3 al 5 de febrer... I m’ha encantat acabar l’acte de presentació a l’ICEX de Madrid exclamant: “ens veiem a Barcelona!”