En Sigfrid Gras, director de TV3, podrà respirar tranquil i amb la perspectiva de fer vacances, aquest estiu, amb els deures fets: sense baixar del primer lloc del pòdium. 35 mesos ininterromputs de lideratge incontestable. Aviat és dit. Si bé fa 14 anys que és així, l’audiència cada cop més fragmentada ho fa més difícil, sobretot quan una competició com l’Eurocopa (TVE) desperta passions i audiències milionàries a Catalunya.  

I si ja és difícil competir amb els grans grups de comunicació espanyols —prou ho sap la Rosa Romà, presidenta de la CCMA—, el repte es multiplica exponencialment davant una selecció espanyola de futbol que fa unes audiències estratosfèriques. Arrasa. A Catalunya, un de cada dos catalans connectats a la televisió ho fa per seguir cada partit d’Espanya. Més, fins i tot, que partits del Barça contra el Madrid, en obert, que són les retransmissions televisives més vistes des que TV3 va començar les emissions. 

L’equip de direcció de TV3 patia. Aquest juny s’estroncaria la ratxa?, es devia preguntar un Sigfrid, que aquest juliol farà dos anys que és al capdavant de la nau. Ningú no vol passar per ser el responsable de perdre el primer lloc. Amenaça esvaïda, sense patir més del compte, amb una setmana d’antelació. Vista l’evolució del share, l’equip de direcció de TV3 ja sabia de fa dies que ni la selecció espanyola tombaria el sòlid lideratge de TV3. I el sempre atrafegat Sigfrid, com l’heroi de les llegendes escandinaves que venç el drac, es planta al juliol (encara amb mig mes més de competència de l’Eurocopa) tancant el juny amb un 13%, dècima amunt, dècima avall. Un molt bon resultat si tenim en compte que TV3 va tancar amb un share del 13,9% el 2023. La competència de l’Eurocopa només li hauria restat 9 dècimes. 

TV3 arriba al 30 de juny amb un diferencial de més de dos punts d’avantatge respecte a TVE

La irresistible selecció espanyola fregant el 50% de share tampoc ha pogut amb TV3 en aquesta ocasió. I no pas per falta d’interès. L’Espanya-Itàlia va fer exactament un 48,6% del total de quota de pantalla. En números absoluts, la nit de dijous estaven enganxats al partit de La Roja 1.130.000 catalans. Una autèntica bestiesa que ha disparat TVE a Catalunya, superant Antena 3, que és la segona televisió més vista al país. La selecció espanyola no sembla atendre fronteres autonòmiques, també va triomfar al País Basc, amb una dada molt similar a Catalunya, 47,6%, tot just un punt menys.  

Tot i aquest capital d’espectadors que regala el futbol, TV3 arriba al 30 de juny amb un diferencial de més de dos punts d’avantatge respecte a TVE. I retindrà un mes més el lideratge, encara que Espanya pugui superar el 50% del share en el seu partit de vuitens de final davant Geòrgia aquesta nit. Tot i la ferotge competència, TV3 manté el lideratge com a cadena malgrat perdre dos punts respecte al mes de maig, que val a dir, però, que amb més d’un 15% va ser el millor resultat d’un maig des del 2011.  

I si les dades de la selecció espanyola, a Catalunya, són demolidores, al conjunt de l’Estat no tenen rival possible i regalen a TVE el lideratge per davant d’Antena 3, que de fa anys és la cadena més vista al conjunt de l’Estat. L’Espanya-Itàlia va superar amb claredat el 50% dels espectadors al conjunt d’Espanya: 56,4%, 7,8 punts més que a Catalunya. El partit va ser seguit per una mitjana de 8,5 milions de persones a Espanya i s’estima que 13,4 milions de persones s’hi van enganxar en un moment o altre del partit. Fins i tot, un partit menor, davant Albània, amb Espanya ja classificada, va fer un 48,1% el 24 de juny. Molt per damunt d’un partit tan atractiu, s’hi jugaven el pas a vuitens de final, entre Itàlia i Suïssa, que va fer un 27,7%, 24,6 a Catalunya.