El ministre de Foment, José Luis Ábalos, visita avui Ximo Puig president de la Generalitat després que el president de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), Vicente Boluda, revelés que ja s'ha reunit amb Ábalos i que aquest li ha traslladat el seu "compromís total" amb el corredor mediterrani i la seva intenció d'"intentar accelerar" les obres. Així ho ha assegurat durant la presentació de la Revisió Semestral del corredor mediterrani 2018, que repassa estat d'execució de les obres i el grau de compliment dels compromisos adquirits. En aquest sentit, Boluda ha afirmat que encara que "tot el corredor està en marxa, necessita una aposta més decidida".

En tot cas, ha assegurat que el nou titular de Foment li ha garantit que "no pararà res que estigui programat quant a licitacions i obres" al corredor mediterrani i que "seguirà tot amb la mateixa intensitat que fins ara i que en tot el possible va intentar accelerar les obres i fins i tot millorar-les".

Errors de planificació

Segons el parer dels empresaris existeixen "|errors de planificació", tal com qüestionava el Tribunal de Comptes Europeu, i en aquest sentit, ha citat el cas del túnel passant de València que considera "una barbaritat" que es deixi per al final i amb terminis tan llargs", també per a 2025. No obstant això, ha celebrat que almenys estigui en la planificació, quan "fins a "fa molt poc" no estava previst.

El detall de l'estat de les obres de tot el corredor mediterrani s'ha analitzat en una taula rodona en què han participat els tècnics ferroviaris Francisco García Calvo i Xavier Lluch, juntament amb president de la CEV, Salvador Navarro, i el president de Pro l'AVE i vicepresident de Ferrmed, Federico Félix.

Respecte al tram que passa pel País Valencià els tècnics confien que el túnel pugui complir el termini per a 2025 encara que han lamentat que no es comenci fins a 2021 quan "és el coll d'ampolla més important després de Lion". I és que en aquesta regió la "sensació és que hi ha avanç però és molt lent".

Així mateix han reclamat la connexió Aeroport Alacant-Elx amb les línies d'alta velocitat, el tram València-Alacant per la costa, una zona molt turística. "És una irracionalitat absoluta", ha apuntat Navarro, que la tercera ciutat no estigui connectada amb la quarta". Per a Félix és "vergonyós". "En qualsevol altra CCAA estaria resolt", ha postil·lat.

Quant al nus de La Encina, unit a la via Xàtiva-La Encina, han confiat que es pugui "desfer" el 2020 perquè les obres que es requereixen estan "molt avançades". A partir d'allà, es podrà tenir l'AVE Alacant-La Encina-Xàtiva-València-Castelló. De fet, els experts advoquen per fer "pressió" perquè això "hauria d'estar acabat ja".

A més, el president de la CEV ha apuntat que és "obligada" la millora de la connexió amb els ports mediterranis, ja que en aquests moments el transport va entre 7 i 8 dies per darrere respecte als ports de l'Atlàntic, ha calculat.

Per a Navarro, "en termes logístics Espanya hi ha a la perifèria d'Europa". Ara va gairebé tot per carretera, quan per tren "la indústria podria tenir un estalvi del 30% respecte al transport per carretera", ha apuntat.

"No hem pintat una merda mai"

Federico Félix (Pro l'AVE i FERRMED) s'ha preguntat "com és possible que no tinguem ja àmpliament" finalitzat el corredor mediterrani i ho ha atribuït que "són temes polítics" i "nosaltres políticament no hem pintat una merda mai".

Segons Félix, l"a Comunitat Valenciana és una regió "eminentment exportadora" i amb el sobrecost de les exportacions dels últims 15 o 20 anys el corredor ja està pagat, el problema està que ja està pagat i no ho tenim i "som en una era en què la competitivitat és brutal", ha advertit. "Nosaltres som eminentment exportadors, com és possible que això que estem demanant no el tinguem a àmpliament?. Cau pel seu pes", ha agregat. Així, ha animat "la societat" a aliar-se amb els empresaris a l'hora de reivindicar el corredor.

"La societat és la que canvia als polítics i els fa prendre les decisions adequades, així que jo demano a la societat que aquest amb nosaltres", ha sentenciat.

D'altra banda, preguntat per l'esborrament de les connexions València-Madrid i València-Zaragoza de les xarxes ferroviàries transeuropees, el president de l'AVE, Vicente Boluda, ha manifestat que creï "és una maniobra teledirigida que ens hagin tret del mapa", a més "amb excuses tan peregrines com que la línia València-Madrid no està posada perquè ja està feta i funciona, quan la línia Madrid-Sevilla i la de Barcelona també i estan posades". "Em sembla una feina", ha sentenciat.

Al seu entendre, "les coses no són així per casualitat, segur que hi ha algú darrere de tot això". En aquest sentit, ha fet referència a una nota de premsa del Govern en la que s'assenyalava que la Comunitat Europea havia acceptat "tot el que li havia proposat" --el Govern anterior--, de manera que "és això el que se li ha proposat, dic jo, no s'ha de recercar molt", ha apuntat.