La titular del jutjat d'instrucció número 21 de València ha decretat l'obertura del judici oral per l'accident del metro del 2006, en el qual van morir 43 persones i 47 van resultar ferides, que asseurà al banc dels acusats vuit exdirectius de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV).
La presidenta de l'Associació de Víctimes de l'Accident del Metro del 3 de juliol de 2006 (AVM3J), Rosa Garrote, ha manifestat la seva satisfacció per l'obertura del judici, encara sense data, ja que suposa "un pas menys" dels que queden en el camí per "arribar al final" i perquè "es faci justícia". Per Garrote, el judici oral permetrà "demanar explicacions a qui van prendre les decisions" que s'està demanant des de fa 12 anys.
El jutjat número 21 de València va concloure el passat 31 d'octubre la instrucció del cas, després de rebutjar el sobreseïment sol·licitat pels exdirectius i va decidir incoar el procediment abreujat per a aquestes vuit persones, entre elles l'exgerent d'FGV Marisa Garcia i l'excap de tallers.
A més de Marisa Garcia, entre els investigats es troben els exdirectius d'aquesta empresa pública Juan José Gimeno Barberá, Vicente Antonio Contreras Bornez, Manuel Sansano Muñoz, Francisco García Sigüenza, Sebastián Argente Cuesta, Luis Miguel Domingo Alepuz i Salvador Orts Pardo, tots ells membres del Comitè de Seguretat en la Circulació de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana
La fiscalia demanava presó per als vuit processats
La fiscalia demanava, en les seves conclusions provisionals, tres anys i set mesos de presó per a l'exgerent de FGV i pels altres set processats en la causa, perquè els considera autors materials per omissió o per cooperació necessària de 43 delictes d'homicidi, per imprudència greu professional; de 37 delictes de lesions, per imprudència greu professional; i d'un delicte contra els drets dels treballadors.
Així mateix sol·licitava que es declarés la responsabilitat civil directa de la companyia Zurich Espanya SA, y subsidiària de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, i l'obertura d'un judici oral davant el jutjat penal.
En el seu escrit, la fiscalia relata una sèrie de "greus deficiències" en la línia de metro accidentada, la línia 1, i assegura que "eren conegudes" pels organismes encarregats de la seguretat a FGV, el Comitè de Seguretat en la Circulació i la Direcció d'Auditoria per la seguretat, que haurien d'haver sigut "controlades" i en el seu cas sancionades.
Els acusats, des dels seus llocs de responsabilitat i el seu poder de decisió directa per decidir mesures de seguretat, "coneixien o havien de conèixer" les deficiències, que posaven de manifest "defectes molt greus de seguretat" a la línia 1, senyalava la fiscalia en les seves conclusions.