PSPV i Compromís socis de govern a la Generalitat Valenciana i a l’Ajuntament de València comencen a marcar distàncies davant la convocatòria electoral del proper mes de maig. Per mostra, l’anunci que ha fet el president Ximo Puig, de construir un túnel submarí que connectarà els port de València i Sagunt i que costarà 400 milions d’€. Joan Ribó (Compromís), alcalde de València ha dit que l’ajuntament no té cap constància d’este projecte que afectarà la ciutat”.
El màxim responsable de l'Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez, ha presentat al president de la Generalitat, Ximo Puig, este ambiciós pla estratègic de Valènciaport que inclou inversions en infraestructures que superen els 2.000 milions d'euros durant els propers anys i que compten amb el «ple suport» del Consell. El principal projecte és la macro ampliació per crear una altra terminal de contenidors (1.200 milions d'euros entre inversió privada i pública), la qual cosa comportarà necessàriament la posada en marxa del corredor València-Sagunt a través del túnel submarí que costarà 400 milions d'euros i preveu que financin al 50% el Ministeri de Foment i Valenciaport.
“Una reivindicació de les navilieres”
Puig i Martínez consideren necessari «accelerar» l'anomenat accés nord, una històrica reivindicació de les navilieres i sector logístic. Els plans que manegen l'Autoritat Portuària i el Consell per a impulsar l'esmentat corredor clau en el trànsit de mercaderies de camió i ferrocarrils és signar «en breu», amb el Ministeri de Foment, l'estudi informatiu per definir el citat projecte (costarà 200.000 euros i ho pagarà l'APV). Per no alterar plans urbanístics ni complicar la mobilitat de la capital del Túria aquesta infraestructura arrencarà, tal com va anunciar l'APV, fora del seu terme; des de Port Saplaya (Alboraia).
Compromís prefereix millores en ferrocarrils
L'Ajuntament de València ha advertit que haurà de conèixer "formalment" l'afecció a la ciutat, tant als barris com a l'horta, de l'anunci que la Generalitat, el Ministeri de Foment i l'Autoritat Portuària de València (APV) signaran un protocol per a la construcció d'un túnel subterrani pel mar per a la connexió de l'accés nord del Port, que comptarà amb una inversió de 400 milions d'euros, cofinançats al 50% per l'APV i Foment. "La ciutat no té constància, ni formalment ni informalment, d'aquest anunci", han indicat fonts municipals, que han apuntat que es tracta d'un anunci que es fa "davant la proximitat d'eleccions".
En tot cas, han subratllat que qualsevol proposta que afecte la ciutat –"i el Port de València està a València"– ha de comptar amb l: 'Ajuntament, "que representa els interessos de la ciutat i els seus veïns". Sobre aquest tema, les mateixes fonts remarquen que "per a alguna cosa està la comissió Port-Ciutat, amb capacitat de debat entre l'APV i l'Ajuntament, i en la qual també s'inclou la Generalitat".
En aquest sentit, l'Ajuntament assenyala que continua preferint "les infraestructures de comunicació sostenibles, com són els accessos i la facilitat de pas soterrat del ferrocarril"