El requisit per fer classe a partir del 2024 és acreditar el nivell C2 de català. Aquest objectiu marcat pel Govern de la Generalitat, ara mateix, està lluny de la seva majoria. Només 1 de cada 4 professors de l'escola pública té el nivell C2 de català, segons avança Aquí Cuní. Una dada que el conseller d'Educació, Jordi González Cambray, assegura que li donaran la volta amb dos anys: "Per aconseguir que el professor acredita, també de la concertada tingui el nivell, farem acompanyament i tots els requeriments necessaris perquè sigui possible. El primer que hem de fer és reconèixer el punt de partida des del que sortim". No obstant, el Conseller no nega la realitat: "Hi ha hagut una davallada de l'ús del català en els centres educatius i tenim un pla d'impuls del català. També passa per incrementar el professorat, ho farem per accés primer per mèrit i després per requisit".
"Els centres educatius tenen els seus projectes lingüístics"
En paral·lel, la quota del 25% del castellà imposada pel Tribunal Suprem, continua portant cua. El periodista Josep Cuní ha preguntat a Cambray si podia aportar les dades sobre les hores d'ús del català a les escoles. El Conseller no ha donat la xifra però reconeix el problema: "Estan adaptant-se en funció del seu aprenentatge educatiu. Reconèixer la solució és de qui té tota la voluntat de donar resposta. Els centres educatius tenen els seus projectes lingüístics". I davant la insistència de Cuní sobre les hores totals, Cambray ha constatat: "Ni ara ni mai s'han tingut aquestes dades. Des de la inspecció educativa evidentment recollim dades però jo vaig un pas més enllà, i el que jo li dic és que el que està escrit i estipulat, acabi passant a les aules".
Què és el C2 de català?
La Secretaria de Política Lingüística va desenvolupar una nova prova de competència lingüística de nivell superior, que es va començar a administrar l’any 2014. Es correspon amb el sisè nivell en l’escala del Marc europeu comú de referència per a les llengües (MECR) del Consell d’Europa. Fins al gener de 2014, la denominació d’aquest certificat de català C2 era Certificat de nivell superior de català (D). Aquest nivell garanteix que la persona que ha aprovat:
- Pot entendre textos complexos, interpretar-los de manera crítica, manipular-los, resumir-ne la informació i, alhora, transferir-los i integrar-los coherentment a un nou tipus de text, tant oral com escrit.
- Pot argumentar i mostrar l’acord o el desacord amb una tesi justificada, i pot presentar arguments sòlids amb un estil adequat al context, als destinataris i a la funció comunicativa.
- Pot interpretar la informació de manera crítica amb un grau d’implicació adequat. Pot exposar, demostrar, il·lustrar, argumentar de manera fonamentada i amb persuasió. Pot generar arguments sense contradiccions ni informacions supèrflues o innecessàries.
- Pot produir textos orals i escrits en contextos compromesos, delicats o exigents, assumint els riscos d’una actuació crítica o de denúncia, utilitzant un llenguatge respectuós.
- Pot comunicar-se en un registre formal i amb els trets característics de la varietat estàndard: bon ús dels elements de cohesió i coherència, repertori lingüístic ampli, claredat, fluïdesa, correcció lingüística, control del vocabulari i precisió.
"L'escola farà de casal"
Un altre tema de debat és el nou curs escolar. El president de la Generalitat, Pere Aragonès, va anunciar dijous de la setmana passada que s’ha pres la decisió d’avançar l’inici del curs escolar. Concretament, els nens d’educació infantil i de primària començaran el curs el dia 5 de setembre, mentre que als instituts (ESO, batxillerat i formació professional) el curs s’iniciarà el dia 7 de setembre. D'altra banda, hi haurà horaris reduïts al setembre. Les classes seran de 9 del matí a 1 del migdia, de manera que els mestres canviaran una de les setmanes que tenien per preparar el curs per hores distribuïdes al llarg de tot el mes. "Les hores que no siguin lectives funcionarem amb activitats de la mateixa manera que no hi ha horari escolar", conclou Cambray. Aquestes seran gratuïtes, i "mestres segur que no hi hauran".
La tutoria correrà a càrrec de monitors que proposaran activitats complementàries. "Podríem dir d'aquesta manera, l'escola farà de casal i ho paga el Departament d'Educació", subratlla Cambray que es felicita del suport de tots els membres actius: "Hi ha consens pedagògic sobre el fet que és una mesura bona per a l'alumnat. Hem compartit tots els temes amb la comunitat educativa com no s'havia fet mai. Per exemple, vam enviar 120.000 qüestionaris als mestres, vam fer streaming amb tots els directors del país i quan arribo a un municipi em reuneixo amb tots els centres". Les conclusions que extreu Cambray del català o els nous horaris escolars és positiva: "Prenem decisions pel bé de l'alumnat. Les vacances d'estiu són massa llargues. Nosaltres no creem problemes, és un debat que s'ha fet durant anys que són massa llargues". Així doncs, recorda que hi ha quatre informes previs del Consell Escolar que van en la mateixa línia. I també hi veu beneficis: "És una mesura que ens iguala, l'alumnat té menys desconnexió a l'estiu i aquell vulnerable estarà més atès, el nen on millor està és a l'escola".