L'exsubdelegat del govern espanyol al País Valencià Rafael Rubio (PSOE) i l'exvicealcalde de València Alfonso Grau (PP) han ingressat a presó incondicional al costat de tres empresaris per ordre de la jutgessa que investiga el cas Azud, una suposada trama de corrupció a l'ajuntament de la capital valenciana. Els empresaris empresonats són Joaquín P.R., Jaime F.R. i Mónica M.G., segons ha informat aquesta matinada en un comunicat el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCM).
Després de la declaració judicial al llarg d'aquest dissabte dels 13 detinguts aquesta setmana per la Guàrdia Civil en el cas Azud, la jutgessa encarregada de la investigació va decidir a última hora la presó provisional, comunicada i sense fiança de cinc d'ells "en apreciar risc de destrucció de proves", segons les mateixes fonts.
Els altres vuit detinguts que van comparèixer davant de la jutgessa d'Instrucció número 13 de València van quedar en llibertat provisional amb mesures cautelars com la retirada de passaports, prohibició de sortida de territori nacional i compareixences setmanals en seu judicial, segons el Tribunal Superior de Justícia valencià. Un d'ells és José Luis Vera, cap dels serveis jurídics de Divalterra, una empresa pública de la Diputació de València.
Operació oberta
Els tretze acusats van ser detinguts en la segona fase d'aquesta operació, desenvolupada entre dijous i divendres, i en què s'han dut a terme 46 registres en empreses, despatxos professionals i domiciliaris particulars de les províncies de València, Alacant, Ciudad Real i Madrid. El cas Azud investiga el presumpte cobrament de comissions irregulars a l'Ajuntament de València.
La titular del Jutjat d'Instrucció número 13 de València -que compta amb un jutge de reforç- continua tramitant una instrucció que va néixer el 2017 però que no va saltar a la llum pública fins a 2019, amb la detenció de l'advocat i cunyat de l'exalcaldessa de València Rita Barberá, José María Corbín.
En aquesta causa, que es troba sota secret de sumari, s'investiga el possible cobrament de comissions il·legals relacionades amb operacions urbanístiques i adjudicacions de contractes a l'Ajuntament de València, altres consistoris de la Comunitat Valenciana i diverses entitats públiques locals i estatals.
Fins a sis delictes
El gruix de les indagacions se centra en el període comprès entre els anys 2004 i 2011. Les diligències judicials sumen ja a prop de mig centenar d'investigats per delictes de prevaricació, suborn, falsedat documental, blanqueig de capitals, tràfic d'influències i associació il·lícita, "sense perjudici d'ulterior de qualificació", segons el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana.
Un dels detinguts aquesta setmana que ha ingressat a presó, Rafael Rubio, era subdelegat del govern espanyol a la Comunitat Valenciana fins al seu arrest dijous passat, moment en què va ser cessat per la delegada del govern espanyol, Glòria Calciner.
Ros, que anteriorment va ser regidor del PSPV-PSOE a l'Ajuntament de València, va ser nomenat subdelegat del govern espanyol a València l'1 de juliol de 2020, pel que ha estat en el càrrec poc més de deu meses.El consell d'administració de l'empresa pública Divalterra, dependent de la Diputació de València, es reunirà dilluns vinent a la tarda per analitzar la situació del seu responsable jurídic, José Luis Vera, que va ser detingut aquest dijous i ara es troba en llibertat amb mesures cautelars.
Imatge principal: Rafael Rubio, exsubdelegat del govern espanyol a la Comunitat Valenciana Rafael Rubio (PSOE) / EFE