El ministre de Foment, José Luis Ábalos, promet una pluja de milions per a Catalunya. Així s’hi ha compromès aquest dilluns a la tarda, després que el govern espanyol hagi presentat els detalls de les xifres. A terres catalanes, segons Ábalos, hi aniran a parar 1.875 milions d’euros en inversions en infraestructures, fet que representa un augment de 681 milions respecte dels pressupostos de l’any passat.
"Els catalans estaran encantats", ha dit el ministre de Foment responent a les crítiques dels partits independentistes. En aquest sentit, Ábalos ha afegit: “No crec que cap català, que se senti català, el molestin aquestes inversions”. S’ha mostrat obert a parlar de totes les partides si els pressupostos passen la primera fase: la tramitació.
Dels 1.875 milions en inversions en infraestructures que vindran a Catalunya, 650 milions aniran a Rodalies, una de les principals prioritats per a l’executiu socialista. La xifra gairebé duplica la de l'any passat, 331 milions. Ábalos s’ha mostrat sorprès per la “baixa execució” de les inversions dels anys anteriors, que ha deixat una sèrie d’infraestructures “pendents de fer”. A Rodalies s'hi suma l’increment de les partides per al corredor mediterrani, que passen de 36,5 milions el 2018 a 319,525 milions el 2019.
Enfadat, el ministre de Foment ha demanat "menys demagògia" preguntat sobre els suposats beneficis de Catalunya o Navarra respecte d'altres comunitats.
Malgrat tot, el govern espanyol incompleix la disposició addicional tercera de l'Estatut, que estableix que l'Estat invertirà en infraestructures a Catalunya de manera equivalent a la seva aportació al PIB estatal (19,2%). En el projecte de pressupostos, aquestes inversions representen al voltant d'un 18%.
Baixa la inversió en aeroports i carreteres
Pel que fa a la direcció general de carreteres, en canvi, el pressupost preveu un descens. L'Estat va preveure invertir 176 milions l'any 2018 i, en canvi, en el projecte de pressupostos per al 2019 la inversió cau fins als 134 milions. Es tracta de partides per a noves infraestructures o per a la conservació de les carreteres estatals existents.
Pel que fa als aeroports, la xifra global prevista per als aeroports de Girona, Reus, Sabadell i el Prat arriba als 65,5 milions (el Prat en té 52,5, Girona quasi 11 milions i Tarragona no arriba als 2 milions). En canvi, el 2018 el govern del PP va preveure fins a 76,2 milions per als aeroports situats a Catalunya.
Ample de via al Port de Barcelona
També 25 milions d’euros per a la creació de l’accés ferroviari al Port de Barcelona amb ample de via internacional (UIC), que contrasten amb els 2 del 2018.
A la demarcació de Girona, Foment inverteix diverses partides per valor de 6 milions d’euros a l’Aeroport de Barcelona, 14,118 milions d’euros per a l’enllaç ferroviari d’ADIF a Vidreres.
A la de Girona, a part de les inversions ferroviàries, la principal partida suma 29,75 milions d’euros per a l’eliminació de la contaminació del pantà de Flix, mentre que a la de Tarragona hi ha 6 milions per al sistema de manteniment temporal d’Ascó i 4,4 per a la terminal d’embarcament de l’Aeroport de Reus.