Aquest dimarts a la tarda, el Parlament ha celebrat un ple monogràfic d'educació que ha servit per monitorar l'estat de salut del sistema i per prendre el pols al sector. El debat, que s'ha estès unes tres hores, ha estat marcat per les crítiques a la gestió de l'exconseller de la branca, Josep Gonzàlez-Cambray, i per les males estadístiques en fracàs i abandonament escolar (Catalunya és un dels territoris amb una de les pitjors dades a escala espanyola i europea), així com els darrers resultats obtinguts en comprensió lectora, que situen el territori català a la cua dels rànquings. Tanmateix, tant el Govern com Junts per Catalunya i la CUP han posat el focus en la importància de combatre "l'onada involucionista" contra el català, tenint en compte les ofensives a la llengua que el Partit Popular i Vox estan impulsant al País Valencià i a les Illes Balears. Amb tot, no és una qüestió que hagi escapat dels retrets al Govern: els juntaires i els cupaires també han instat l'executiu a fer més esforços en aquesta matèria.
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha obert la intervenció del Govern en el debat monogràfic sobre educació. Aragonès ha qualificat el debat de "pertinent i necessari" amb el benentès que l'educació "ocupa un espai central" en el "progrés i benestar" de la societat i per les "oportunitats" que genera. El president ha afirmat que veu "imprescindible enfortir la confiança" amb tota la comunitat educativa, alhora que ha defensat que el seu Govern se centrarà en els reptes que el sistema té. En aquesta línia, ha volgut alertar dels programes del PP i Vox a les Illes Balears i al País Valencià contra el català: "L'escola catalana és el primer pilar de cohesió social i atacar-lo és una voluntat de debilitar-nos com a país". "Cal reforçar el model d'escola catalana i preservar el consens del català, serem els primers de fer front als atacs contra la llengua", ha subratllat.
El republicà també ha emplaçat mantenir un debat "constructiu i serè" per abordar com "cuidar" el sistema educatiu. Alhora, ha posat al damunt de la taula la necessitat de "refer confiances i complicitats" o oferir una "millor atenció educativa als alumnes". En paral·lel, però, ha volgut afegir que "no es pot fer descansar sobre l'escola tots els reptes que tenim com a societat". Pere Aragonès també ha apuntat que cal fer un "major reconeixement social" als docents i ha destacat que cal debatre com "oferir uns millors resultats educatius" amb els recursos que té la Generalitat, la reducció de l'abandonament i la segregació escolar o "consolidar el canvi de paradigma en formació professional".
Per la seva banda, la consellera d'Educació, Anna Simó, ha reivindicat el llegat de Josep Gonzàlez-Cambray amb mesures de "calat profund" com "millores en segregació escolar, la gratuïtat de l'I2, el combat contra l'abandonament escolar prematur, la digitalització, la baixada de les ràtios o la reordenació de la Formació Professional". Simó ha explicat que la seva voluntat serà "consolidar les millores educatives obertes i continuar amb l'anàlisi d'allò que falla per modificar el rumb". Amb tot, ha situat com a "exigència de país" la defensa del model d'escola catalana: "Preparem-nos per a l'ofensiva, al Govern ens hi trobaran de front", ha dit, en referència al PP i Vox. D'altra banda, ha mostrat la seva voluntat de "diàleg" i "enfortir i buscar consensos": "M'agradaria guanyar-me la confiança de tots vostès, refer més confiances, treballar amb les direccions de centres, al costat dels docents i intensificar la relació amb les famílies".
Junts demana un "canvi de rumb" i un pacte nacional per l'escola catalana
El grup proposant del ple monogràfic és Junts per Catalunya i Albert Batet, el president dels juntaires al Parlament, ha estat l'encarregat de fer la intervenció inicial. Batet ha emplaçat mantenir un "debat serè i tranquil, sense dogmatismes", sense ànim de "desgastar el Govern, sinó reforçar el model educatiu"; fer "propostes concretes i no declaratives" i que el ple serveixi com a "punt d'inflexió" per "obrir una nova etapa davant una realitat preocupant". El dirigent de Junts ha plantejat un pla de xoc per combatre la incomprensió lectora, mesures concretes per a la setantena d'instituts on es concentra la major part de l'abandonament escolar i "recuperar la credibilitat" del Departament, que "ha perdut la confiança" de la comunitat educativa. Respecte a "l'atac persistent contra l'escola catalana i la immersió lingüística", Albert Batet ha demanat impulsar un pacte nacional "en defensa de l'escola catalana" perquè "l'únic objectiu de Madrid és desestabilitzar un model d'èxit i d'ampli consens". "Volem trobar-hi aquells que sempre reivindiquen consensos a Catalunya, però acaben formant part d'operacions d'Estat contra Catalunya", ha etzibat.
També ha intervingut durant el torn dels grups el diputat Francesc Ten, que ha assenyalat les "tres grans necessitats" del sistema: "Diàleg amb la comunitat educativa i el Parlament; canvi de rumb urgent en les polítiques educatives i reorientar-les per treballar per l'èxit escolar; i el Pacte Nacional per l'Escola Catalana que l'Estat vol laminar". Ten ha lamentat que, en matèria lingüística, "per molt que el Parlament insti, el Govern fa la seva" en relació amb les mocions aprovades que inclouen mesures en aquest sentit. "Hi ha marge de millora en els projectes lingüístics i remuntar en la millora de l'ús del català", ha afegit el diputat, assenyalant el desplegament del títol 2 de la Llei d'Educació de Catalunya. Francesc Ten s'ha afegit a les crítiques d'Aragonès pels atacs al català a altres punts dels Països Catalans: "L'estat plurilingüe fracassa i s'aplana el camí cap al totalitarisme; fem un front comú per garantir la immersió". Altres mancances que han apuntat des de Junts en un "paisatge educatiu" que no els agrada són la "falta d'equitat per a les escoles concertades", les dades en comprensió lectora, l'abandonament escolar prematur i la manca de diàleg amb el sector que ha portat, per exemple, "crispació laboral".
El PSC clama contra la "davallada constant" en rendiment: "Cal autoexigència"
El PSC ha endurit el to contra el Govern, especialment pels resultats de comprensió lectora i per les taxes d'abandonament escolar. Esther Niubó ha instat l'executiu a "actuar en conseqüència" perquè "no és acceptable la davallada constant del rendiment". "No ens podem conformar, cal autoexigència", ha advertit. Entre els altres aspectes a resoldre i millorar, Niubó ha apuntat a la climatització de les aules o la incorporació de psicòlegs a tots els instituts. La socialista també ha demanat "més diàleg" amb els docents, que s'han sentit "assenyalats i desprestigiats". Respecte al xec de 100 euros per a material escolar que tindran les famílies, Niubó ha lamentat que tingui una vocació "electoralista" i que no estigui vinculat a la renda familiar. Els socialistes aposten per un "pacte català per l'educació, per la qualitat educativa i per l'equitat" per "treballar per sumar complicitats, resoldre aquest desgavell i tornar a generar il·lusió".
Per part de la CUP, Carles Riera ha lamentat que l'escola catalana "està en una crisi gravíssima" i ha alertat que "si seguim per aquest camí, aviat no podrem dir que l'escola catalana és un model d'èxit o de cohesió". Riera ha retret a Simó que encara no s'hagi reunit amb la comunitat educativa perquè cal "diàleg, negociació i consens, i no propostes que siguin fum". Els cupaires han situat com a prioritari seguir destinant recursos a l'escola inclusiva i baixar les ràtios. Per combatre la segregació, Riera ha assenyalat que només es revertirà assolint un "model únic" d'escola catalana universal. Respecte al retrocés del català, els anticapitalistes han destacat de nou que els decrets llei que es van fer per revertir el 25% de castellà no són la solució perquè "el cavall de batalla és que s'ha imposat que el castellà sigui llengua vehicular". "Cal un gran pacte social i nacional per defensar la immersió lingüística", ha conclòs.
Des dels comuns, Joan Carles Gallego ha afirmat que el que no es pot fer és "canviar cada dos per tres les estratègies educatives" i ha apuntat que cal "dignificar tot el personal educatiu". "Tenim un sistema educatiu en crisi", ha subratllat Gallego. Finalment, pel grup d'ERC ha intervingut Mònica Palacín, que ha plantejat seguir "millorant el model educatiu de Catalunya i més ara en defensa d'un model d'escola catalana amenaçat per un context involucionista que s'ha consumat al nostre sud". Els grups poden presentar les propostes de resolució fins a les 19:15 hores i podran transaccionar fins dijous al migdia. Serà al final del ple del dijous quan es votaran totes aquestes iniciatives.