Ara sí, hi haurà una nova llei per als autònoms que entrarà en vigor el dia 1 de gener de 2023. El nou sistema de cotització s'aplicarà de forma progressiva fins el 2025 i les dues grans novetats són: quotes que aniran per trams i l'obligació de fer una previsió d'ingressos per aplicar, precisament, aquest sistema de quotes. L'avantprojecte de llei ja té el sí de les principals patronals que han participat de les negociacions amb La Moncloa, la CEOE d'Antonio Garamendi i, òbviament, l'ATA de Lorenzo Amor: "Ha costat, però ara sí! Hem aconseguit aquesta matinada un preacord amb el ministeri d'Inclusió, sobre el nou sistema de cotització dels autònoms i les seves prestacions. En les properes hores serà sotmès als òrgans de govern de CEOE, Cepyme i ATA per a la seva ratificació", ha publicat aquest dimecres de bon matí el mateix president dels autònoms.
Una nova llei que es presenta amb visió per afavorir els qui tenen menys ingressos, però posa en alerta la classe mitjana alta. Així doncs, els qui cotitzen menys, tan sols aspiraran a una lleugera rebaixa de la quota mensual que es fixaria en els 200 euros mínims, ni cent euros menys de rebaixa del que pagaven fins ara. En canvi, els qui tinguin uns ingressos mínimament proporcionals al cost de la vida, que es poden situar a partir dels 2.000, ja començaran a veure com la seva quota s'infla i poden acabar pagant fins a 590 euros cada mes. En la pràctica, malgrat maquillar-ho visualment amb deu euros menys, són 600 que se'n van únicament per estar donat d'alta a la Seguretat Social cada trenta dies, a banda dels impostos i, òbviament, la declaració de la renda.
El punt per punt de la llei
Alguns articles que l'avantprojecte especifica com a nous són els següents:
- "Treballadors autònoms, en virtut del qual, segons la nova redacció del seu article 308, la cotització al Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors per Compte Propi o Autònoms s'efectuarà en funció dels rendiments anuals obtinguts pels treballadors per compte propi en l'exercici de les seves activitats econòmiques o professionals, havent de triar la base de cotització mensual que correspongui en funció de la seva previsió de rendiments nets anuals, dins de la taula general fixada a la respectiva Llei de Pressupostos Generals de l'Estat i limitada per una base mínima a cadascun dels seus trams i per una base màxima general per a cada any, si bé amb la possibilitat, quan prevegin que els seus rendiments seran inferiors al salari mínim interprofessional en còmput anual, de triar base de cotització dins una taula reduïda". Aquesta previsió de rendiments provoca el rebuig de molts autònoms ja que hauran de pagar per endavant i, si es gira la feina i acaben cotitzant menys, els espera un llarg camí per reclamar posteriorment que els retornin tot allò que han pagat per endavant basant-se únicament en una probabilitat.
- "S'exclouen de regularització les cotitzacions corresponents als mesos les bases de cotització dels quals hagin estat tingudes en compte per al càlcul de la base reguladora de qualsevol prestació econòmica del sistema de la Seguretat Social reconeguda amb anterioritat a la data en què s'hagi de dur a terme aquesta regularització, evitant així complexes revisions de prestacions ja reconegudes".
- "La cobertura de la prestació d'incapacitat temporal es fa obligatòria fins i tot en els supòsits en què la prestació també es tingui coberta per raó de l'activitat realitzada en un altre règim de la Seguretat Social, amb alguna excepció; i modifica l'article 320 per fixar la base reguladora aplicable als supòsits de cotització reduïda i de cotització amb 65 anys o més dels treballadors autònoms". Unes millores que afecten a un percentatge menor de la totalitat.
Exclosos de declarar-se autònoms
D'altra banda, també és important conèixer a partir de quin import s'ha de declarar com autònom o no. En aquest sentit, hi ha matisos. No hauran de declarar els contribuents que obtinguin rendes procedents exclusivament de les fonts següents, en tributació individual o conjunta:
a) Rendiments íntegres del treball, amb el límit de 22.000 euros anuals.
b) Rendiments íntegres del capital mobiliari i guanys patrimonials sotmesos a retenció o ingrés a compte, amb el límit conjunt de 1.600 euros anuals. El que disposa aquesta lletra no és aplicable respecte dels guanys patrimonials procedents de transmissions o reemborsaments d'accions o participacions d'institucions d'inversió col·lectiva en què la base de retenció, d'acord amb el que s'estableixi reglamentàriament, no sigui procedent determinar-la quantia a integrar a la base imposable.
c) Rendes immobiliàries imputades en virtut de l'article 85 d'aquesta Llei, rendiments íntegres del capital mobiliari no subjectes a retenció derivats de lletres del Tresor i subvencions per a l'adquisició d'habitatges de protecció oficial o de preu taxat i la resta de guanys patrimonials derivats d'ajudes públiques, amb el límit conjunt de 1.000 euros anuals. En cap cas no hauran de declarar els contribuents que obtinguin exclusivament rendiments íntegres del treball, de capital o d'activitats econòmiques, així com guanys patrimonials, amb el límit conjunt de 1.000 euros anuals i pèrdues patrimonials de quantia inferior a 500 euros.