El president del País Valencià, Carlos Mazón, està cada cop més acorralat per la seva gestió de la DANA. Segons avança elDiario.es, la presidenta de l'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), María José Rallo del Olmo, divendres passat, 14 de març, va presentar una denúncia davant la Fiscalia valenciana per la filtració d'un àudio manipulat d'una conversa que es va produir el matí del 29 d'octubre —dia de la tragèdia— entre una meteoròloga i una tècnica del 112 d'Emergències. L'àudio, que es va filtrar el passat 12 de febrer a alguns mitjans de comunicació, presumptament per l'entorn de Mazón, estava tallat amb la intenció de mostrar que l'Aemet no estava donant informació fidedigna sobre el que estava passat als municipis valencians i el que estava a punt d'arribar el dia de la DANA. Tant el president popular com alguns membres del seu govern van compartir a les xarxes socials notícies que parlaven d'aquest àudio. Tanmateix, diversos mitjans van publicar la conversa completa, on es podia demostrar el contrari, és a dir, que les prediccions es van acabar complint, però no va provocar que la resposta de Mazón fos més ràpida, que segons la darrera versió va arribar a la reunió del Centre de Coordinació Operativa Integrat (Cecopi) a les 20.28 hores.
La llamada de Aemet a la Generalitat a las 12:08 del 29 de octubre:
— Carlos Mazón (@carlos_mazon_) February 12, 2025
"No vamos a marearos con más avisos"
https://t.co/pMzX9F91Jy
"Descontextualització" de la gravació
La denúncia presentada per l'Aemet assenyala la "descontextualització" i, per tant, la interpretació de manera injusta, "per part de mitjans de comunicació, de la gravació de la conversa entre una funcionària predictora d'aquesta Agència i una tècnica del centre de gestió d'Emergències 112 de la Comunitat Valenciana". Segons apunta el digital, la denúncia fa referència a una primera publicació d'OK Diario el dia 12 de febrer a les 17.47 hores, segons l'Aemet la gravació "estava incompleta i manipulada, ja que els subtítols de l'àudio no recollien la referència a l'avís vermell al qual es va referir la predictora, fet que donava una informació parcial i incompleta de les comunicacions realitzades". A més, assenyala que la mateixa gravació "va ser publicada de manera completa" posteriorment per altres mitjans. L'Aemet no va poder filtrar l'àudio complet de la trucada, ja que no les grava. És el 112 qui s'encarrega d'enregistrar les converses i té l'obligació de custodiar-ne el contingut.
L'escrit recorda que en relació amb el que es preveu a l'article 53 de la Llei 13/2010, de 23 de novembre, en relació amb l'accés a la informació de 112 Comunitat Valenciana, tota la informació relativa a la gestió d'un incident d'emergència gestionat pel 112 "ha de ser posada a la disposició de tots els serveis essencials involucrats, als estrictes fins de la seva gestió". Segons apunta la normativa, un cop es finalitza la gestió de l'incident d'emergència "únicament es pot facilitar aquesta informació a sol·licitud de l'autoritat judicial". I afegeix que les gravacions "han de ser custodiades durant un període màxim de dos anys, excepte instrucció diferent de l'autoritat judicial". La demanda assenyala que la conversa filtrada es va produir en "el context d'una gestió d'una emergència, i, per tant, queda emparada pel que es preveu en el citat article 53.3, ja que és una informació de caràcter reservat, amb la finalitat estricta de gestionar l'emergència esdevinguda i la seva difusió està restringida en els termes de la llei precitada". Per aquesta raó, l'Aemet ha denunciat l'acció a la Fiscalia per si els fets són "constitutius de delicte, tot això sense perjudici de l'eventual perjudici o afectació a dades de caràcter personal que aquesta filtració hagi pogut generar a la treballadora".