El PSC sempre ha estat una màquina de preparar eleccions. I fins fa poc, de guanyar-les. En aquesta cursa a les generals estan decidits a utilitzar tota la seva experiència per revertir els mals pronòstics de les enquestes. Ho han fet amb un comitè de campanya que combina pesos pesants de la formació, que tenen la mà trencada en aquest tipus de tasques, i un equip de joves ciberactivistes que han col·laborat estretament amb aquest equip.
Què fan?
El comitè es reuneix cada dia, entre les 9 i 10 del matí. A la trobada analitzen dos informes elaborats a final del dia anterior, amb un resum de premsa i un de xarxes, i un dossier de premsa d'aquell mateix matí. Arran d'aquesta avaluació, decideixen adaptar el discurs d'aquell dia al que han dit i fet altres partits en campanya o, fins i tot, no donar-hi cap resposta si ho consideren convenient. També avaluen els seus propis actes i intervencions i proposen canvis si s'escau. També planifiquen la logística dels actes, que, segons explica a El Nacional el director de campanya, Germán Rodríguez, han intentat que "tinguin un relat" amb les propostes socialistes, com ara la salut, l'educació i els drets socials. A més, han destinat grups de treball per preparar els debats d'El Periódico, 8tv, TV3 i el cara a cara amb Jorge Fernández Díaz que es va anul·lar pels dos policies morts a l'ambaixada espanyola de Kabul.Qui és qui?
Es tracta d'un grup molt reduït. Qui dirigeix la campanya és el número dos a la llista de la candidata Carme Chacón, Germán Rodríguez, que ja va ser el seu cap de gabinet quan va ser ministra d'Habitatge i Defensa. També formen part d'aquest pinyol Assumpta Escarp, Manel Fran com a cap de comunicació del PSC, i Óscar Ramos, cap de premsa de la campanya fitxat expressament per a aquest període. El discurs el coordina Víctor Meca i els actes, José Luis Torrevejano. Hi són presents la candidata i, habitualment, Miquel Iceta, que té un pes important aquesta campanya. A més, tenen una responsable de xarxes, Judith Alberich, voluntària que treballa amb el suport d'una agència externa que s'ha encarregat de la part creativa de la campanya.Quina estratègia segueixen?
A diferència de campanyes anteriors, aquesta ha apostat molt més per la xarxa. L'agència encarregada del material creatiu, una empresa jove anomenada Me mola tu cara, elabora des del disseny de la cartelleria fins a les infografies per a xarxes socials i els vídeos de campanya. És el primer cop que els socialistes treballen amb ells, i n'han quedat molt contents, segons confirma Germán Rodríguez. De la tasca d'aquesta agència, la més important és la relacionada amb les xarxes socials, per a les quals fan vídeos i infografies diverses, supervisades per Estefanía Guilarte i Diana Oliveras, que es coordinen amb la responsable de xarxes Judith Alberich. A més, l'equip de ciberactivistes voluntaris també aporten idees per al material creatiu i n'elaboren de propi, especialment quan cal improvisar respostes a altres partits o reforçar el missatge propi. Un exemple n'és aquest vídeo, responent a la polèmica sobre les mesures de Ciutadans en matèria de violència masclista:
L'estratègia de l'equip de campanya també està correlacionada amb la presència territorial del PSC. A diferència d'altres partits amb menys implantació territorial, els socialistes han tirat de federacions per fer un porta a porta, bustiades i enganxades de cartells. La major part del pressupost, segons explica Rodríguez, ha anat destinada a cartelleria en panells led (han rebutjat la de paper pel seu cost), polipropilens i cartells de petit format, i en el material digital. A diferència d'altres partits, però, no han prioritzat la publicitat patrocinada a xarxes socials, sinó la difusió de contingut de la mà dels ciberactivistes militants. Aquests voluntaris s'han reunit a la seu del partit al carrer Nicaragua en ocasions com ara debats i cara a cares, per mobilitzar els seus simpatitzants a la xarxa, en vetllades amenitzades amb pica-piques i bon humor.