L'Ajuntament del Prat de Llobregat ha demanat aquest dilluns una auditoria mediambiental sobre les compensacions de l'espai natural acordades per l'ampliació de l'aeroport d'ara fa vint anys. Així ho ha expressat el consistori en un comunicat dirigit al Govern de la Generalitat, a l'Estat i a la Comissió Europea, on insisteixen que s'han incomplert diverses mesures sobre el sistema hidrològic, la restauració d'hàbitats i la creació de corredors, i que, per tant, caldrien noves accions compensatòries. Més concretament, l'Ajuntament creu que Aena i Puertos del Estado haurien d'aportar diners per protegir l'espai natural.

Incompliments

Dues dècades després de la construcció de la Terminal 1 i enmig d'un debat sobre una possible nova ampliació, l'Ajuntament del Prat vol conèixer "amb exactitud" quina és la situació actual del delta i avaluar l'impacte que han tingut les dues grans infraestructures més properes: el port i l'aeroport.

En una visita de la premsa al delta del Llobregat aquest dilluns, el consistori ha remarcat que ara fa vuit mesos la Comissió Europea va retreure a la Generalitat i l'Estat una manca d'actuació per compensar l'impacte de l'ampliació de l'aeroport d'ara fa 20 anys. 

Concretament, l'Ajuntament ha denunciat l'incompliment de les mesures de compensació acordades a la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) de 2002 després de l'ampliació, que han resumit en un document.

Falta de mesures

Aquests suposats incompliments inclouen: l'escàs desenvolupament del corredor biològic entre la Ricarda i el Remolar, que atribueixen a "la manca de definició d’objectius concrets de connectivitat i de recursos econòmics"; la construcció d’una zona d’aparcaments per a serveis aeroportuaris en terrenys protegits catalogats com a Xarxa Natura 2000 i ZEPA; la falta de mesures per fer front a la regressió de sediment al litoral; i que no s'ha revertit la pèrdua de llacunes i zones humides.

Sobre aquest últim punt, el consistori assenyala que "només s’ha creat una hectàrea de zones humides, davant de les 40 que es van eliminar arran de la darrera ampliació de l’aeroport," i que l'ampliació va generar un "impacte imprevist i irreversible" de recursos hídrics.  

L’UCI

"El delta del Llobregat és un indret extraordinari perquè està situat en un lloc molt dens, però ara mateix és un pacient molt tocat que ha hagut d'ingressar a l’UCI", ha assenyalat a l'ACN el director d'Acció Ambiental de l'Ajuntament i exdiputat, Joan Herrera, que ha demanat a la Generalitat que actuï de forma imminent "per poder passar el pacient a planta".

En aquest sentit, ha reclamat l'aprovació del Pla Especial de Protecció del Delta, eternament reivindicat per definir usos presents i futurs, alhora que ha instat a Aena a complir la seva part dels acords de compensació pendents.

 

Foto principal: un avió sobrevola el delta de Llobregat / ACN