Els ajuntaments redoblen la pressió al conseller d'Acció Climàtica, David Mascort. El membre de l'executiu de Pere Aragonès té diverses carpetes obertes, com ara la crisi de la pagesia, la sequera o la implantació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE). Les restriccions per la greu sequera que travessa el país han provocat malestar en diversos sectors. Sobretot, en el sector de la pagesia, ja que agreuja, encara més, la situació d'un sector que sofreix competència deslleial, una burocratització gegantina i pals a la roda provinents de la Unió Europea. Tanmateix, no és l'únic àmbit des d'on l'executiu rep crítiques pel tipus de restriccions. El món municipal també carrega contra la gestió de Mascort pel que fa a les restriccions, sobretot pel que fa a l'àmbit de les piscines públiques.
Les piscines com a refugis climàtics
L'Arc Metropolità, conformat pels ajuntaments de Sabadell, Terrassa, Vilanova i la Geltrú, Martorell, Mataró, Granollers, Mollet del Vallès i Vilafranca del Penedès, han enviat una carta al conseller Mascort reclamant la necessitat d'utilitzar les piscines públiques com a refugi climàtic. Els consistoris de les principals ciutats del Penedès, vallesos i del Maresme, recorden, juntament amb Tarragona, Reus i Igualada, que els estius cada cop són més càlids, tal com es va comprovar l'any passat. "Les biblioteques i les instal·lacions públiques i altres instal·lacions públiques climatitzades que podem oferir a la ciutadania com a refugis climàtics durant l’estiu no són suficients per acollir el nombre de persones que conviuen en els nostres barris", argumenten els consistoris al titular d'Acció Climàtica.
Collen el Govern per la ZBE: més de la meitat dels vehicles no podrien circular el 2028
Un altre motiu de crítica a Mascort és el decret de Zones de Baixes Emissions (ZBE) impulsat per l'excupaire i actual directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mireia Boya. El món municipal carrega contra la gestió de l'exdiputada de la CUP per voler fer un decret que ja fa setmanes que denuncien. Consideren que la normativa que vol regular l'ús dels tipus de vehicle en les ciutats de més de 20.000 habitants és uniforme, elitista i envaeix competències dels consistoris.
"Recordar-li una vegada més que les característiques territorials de la segona corona metropolitana no són equiparables a altres municipis de la regió Metropolitana", asseguren els alcaldes, fent referència al fet que les característiques de les ciutats com Vilanova, Martorell o Mataró no són equiparables a les de Barcelona o Hospitalet. El cas és que el Govern vol que aquestes ciutats que no tenen, ni de bon tros, la xarxa de transport públic que té Barcelona, apliquin les mateixes normes que la capital de Catalunya. Per posar un exemple, si s'acaba aplicant, a Vilanova i la Geltrú hi hauria un 58% de l'actual flota de vehicles que no podrà circular pel centre de la ciutat.
Per això, el món municipal reclama que el model tingui unes "característiques diferenciadores" de la resta de les ZBE, tal com van traslladar en "l'única reunió" en la qual els ha convocat Boya, que es va celebrar la darrera setmana. "Lamentem l’obsessió del conseller contra els municipis de l’Arc Metropolità perquè ens acusa injustament de posar bastons a les rodes amb les ZBE al·legant un interès polític sense tenir en compte que l’Associació de Municipis de l’Arc Metropolità tenim com a característica principal la pluralitat política, i amb la seva actitud menysté aquesta diversitat política que representem", subratllen des del món municipal.
Què diu el decret que vol aprovar el Govern?
Segons l'actual decret de la Generalitat, els cotxes matriculats abans del 2013 no podrien circular a les ZBE a partir del 2026 en els municipis de més de 50.000 habitants. En els casos de l'etiqueta B, això s'aplicarà l'any 2028. En canvi, per a les ciutats amb més de 20.000 habitants, el decret proposa prohibir la circulació als vehicles dièsel Euro 4 etiqueta 4B.