L'alcalde socialista de Càceres, Luis Salaya, ha afirmat que les bateries de la fàbrica de Martorell "no es nodriran" de liti extremeny perquè rebutja que se situï una mina a pocs quilòmetres del municipi. En roda de premsa aquest divendres, Salaya ha dit que el consistori no permetrà "que es condicioni i sacrifiqui el futur d'una ciutat extremenya, novament, pel desenvolupament industrial d'altres zones del país".
El batlle ha esperat que es tingui en compte Extremadura perquè "ja abans es va condemnar a generacions d'extremenys i andalusos a una evolució més lenta i a un progrés més lent". "Vam haver de sacrificar generacions senceres perquè altres comunitats autònomes tinguessin un desenvolupament industrial raonable", ha subratllat.
Suport ecologista
El rebuig a nodrir de liti la fàbrica de Martorell s'emmarca en l'oposició del consistori de Càceres i plataformes ecologistes al projecte de situar una mina de liti prop de la ciutat. L'alcalde ha considerat la fàbrica "una notícia molt positiva per al sector automobilístic català" però ha dit que "no es nodrirà" de liti de Càceres perquè no es permetrà que s'instal·li la mina.
Salaya afirma que Càceres no permetrà que hi hagi una explotació minera prop de la ciutat, a només uns dos quilòmetres, que pugui perjudicar el municipi. El consistori no vol que el projecte miner tiri endavant a Càceres i, per tant, considera que el liti que s'utilitzi a la fàbrica de Martorell hauria de provenir d'un altre lloc.
De fet, Càceres ha mostrat l'oposició a la mina de liti amb manifestacions des de fa anys i el ple de l'Ajuntament ha mostrat gairebé per unanimitat el rebuig al projecte. Salaya ha expressat en nombroses ocasions que, si del consistori depèn, no hi haurà mina.
El projecte a Martorell
El Govern crearà un consorci públic-privat amb Seat, Volkswagen i Iberdrola per muntar una planta de bateries a Espanya, que serà a prop de la planta de vehicles elèctrics que Seat desenvoluparà a Martorell (Barcelona). La ministra d'Indústria, Energia i Turisme, Reis Maroto, ha afirmat que el consorci estarà "obert a altres socis".
La intenció d'aquest projecte és desenvolupar les infraestructures, instal·lacions i mecanismes necessaris a Espanya per fabricar de forma autònoma i competitiva un vehicle elèctric connectat complet. Segons la ministra, aquest consorci, el primer al sector de l'automoció, "és fruit del compromís del Govern perquè Espanya continuï sent líder en la indústria de l'automòbil a nivell mundial apostant per una mobilitat sostenible".