La situació caòtica de Rodalies ha marcat l'agenda política de les últimes dues setmanes. Les incidències diàries que hi ha a la xarxa ferroviària gestionada per Renfe i Adif ha provocat un malestar en augment dels usuaris, que veuen farts com cada dia arriben tard a la feina, a l'escola o al metge. I és que la demanda del transport públic ha anat en augment els últims anys, sobretot a causa que molts barcelonins marxen de la capital catalana pel seu cost de vida. Això ha coincidit amb anys de desinversió a Rodalies per part de l'Estat espanyol i amb un augment exponencial de les incidències. Tant és així, que les plataformes d'usuaris han convocat una manifestació descentralitzada per al pròxim dissabte 22 de març a les 12h a les estacions de Tortosa, Tarragona, Segur de Calafell, Valls, Lleida, Cardedeu i la Garriga. Els alcaldes, a més, han anat alçant la veu, farts que els seus conciutadans es vegin afectats pel caos diari de Rodalies. A l'espera de la vaga de maquinistes de la setmana que ve pel traspàs de Rodalies, ElNacional.cat ha pogut conversar amb una vintena de batlles de les vegueries del Penedès, Barcelonès, Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre.
El Penedès Marítim diu prou
El caos de les últimes setmanes han afectat sobretot les línies que van cap al sud, ja que ha coincidit amb el retorn de la circulació del Túnel de Roda de Berà, el malestar dels maquinistes i les obres entre Tarragona i Salou-Port Aventura. Una de les línies més utilitzades del país és l'R2 Sud, que va de Sant Vicenç de Calders fins a l'estació de França de Barcelona. Els alcaldes del Penedès Marítim n'estan farts de la situació, un exemple és l'alcaldessa de Sitges, Aurora Carbonell, que va veure com en un dels carnavals més notoris de Catalunya es cancel·laven els trens extraordinaris pactats i s'afegien a incidències als combois ordinaris. "És un desastre que en els últims mesos ha anat a més. Fa molt de temps que patim un molt mal funcionament d’aquest transport públic i que ens afecta molt directament des de molts vessants: des dels turistes als treballadors que cada dia han d’anar a Barcelona", la menta l'alcaldessa d'Esquerra Republicana. De fet, denuncia una "manca d'inversió" i creu que "donant informació" no s'arreglarà. "Defensem molt el transport públic, però davant d’aquest mal funcionament és molt difícil", assegura Carbonell.
Per la seva banda, l'alcalde de Vilanova i la Geltrú, Juan Luis Ruiz, assegura que la "situació de Rodalies és insostenible". "Fa molts anys que els usuaris anem aguantant, tot i la manca d'inversions. Això es trasllada en els talls continus i un mal servei", assegura l'alcalde socialista, que "agraeix" la resposta de la Generalitat. "Ràpidament, amb el lideratge de la consellera Paneque, ha entomat aquesta situació, tot i que les competències no són de la Generalitat", ha dit Ruiz, també president de la Mancomunitat Penedès-Garraf. Amb tot, també reivindica que s'estan fent "inversions com mai", però que arriben "tard i malament". "Esperem que com més ràpidament millor es pugui solucionar i que deixi d’haver-hi aquestes avaries constants”, assegura.

Dues altres localitats que han estat protagonistes per les últimes incidències són Cubelles i Cunit. Per una banda, l'alcaldessa cubellenca, Rosa Fonoll (Junts), lamenta les últimes incidències, com ara la caiguda del sostre de l'estació de l'aeroport o l'afectació de catenàries. "A veure si després de la reunió del passat diumenge sembla que hi ha bones notícies, bona voluntat i bones perspectives. Sempre pensem que les obres que s’estan fent és anar a millor", afirma.
Així mateix, el tinent d'alcalde de Cunit (Baix Penedès), Jaume Casañas (Junts), ha estat un dels dirigents que ha aixecat més la veu contra les últimes incidències. "Suprimeixen trens i els que passen són de composició simple, malgrat que Renfe digui que són dobles", critica Casañas, que recorda com els trens a partir de Cunit ja van plens. "Imagina't com van a partir de Cubelles i Vilanova...", assegura. Per això, vol que analitzin la demanda davant la triplicació de població que està patint el Penedès Marítim. "L'oferta continua sent la mateixa de sempre", diu Casañas, que reclama que, com a mínim, es compleixin els horaris i siguin trens de gran capacitat.
On han tingut més problemes aquests últims mesos ha estat a l'estació de Sant Vicenç de Calders, al terme municipal d'el Vendrell, pel tall de Roda de Berà. I és que aquesta estació és on finalitza o comença l'R2 Sud, l'R4, a més que hi passen els principals trens regionals cap al sud (com Vilanova i la Geltrú). El seu alcalde, el socialista Kenneth Martínez, es mostra "preocupat", perquè "sembla un problema estructural de tot el servei que no pas d'unes obres puntuals". "La preocupació és màxima. Ara cal veure si és tot el sistema de Rodalies regionals que fa fallida", diu Martínez, que creu que el punt de "desesperació" per part dels viatgers no es pot compensar amb "més informació". Seguint cap al sud, Roda de Berà ha estat l'epicentre de les obres dels últims mesos, fet que ha provocat afectacions a les línies R13, R14, R15, R16 i R17. El seu alcalde, Pere Virgili, lamenta que hagin "reduït" una freqüència en el baixador que hi ha al centre del municipi de la línia Sant Vicenç-Valls (R-13). "La majoria dels nostres viatgers se’n van a Sant Vicenç en vehicle particular o bus urbà", explica el batlle del partit independent Tria Roda. De fet, lamenta que els usuaris hagin d'estar més hores fora de casa per poder arribar en una hora prudent.
L'alcalde de Tarragona explota contra Adif
Un altre dels alcaldes més crítics ha estat l'alcalde de Tarragona, el socialista Ruben Viñuales. De fet, l'alcalde carrega concretament contra Adif i la visió centralista. "Aquest problema el continuem patint al Camp de Tarragona des de fa mesos. Quan arriba a Barcelona tot s’accelera i això ens preocupa", diu l'alcalde tarragoní, que explota contra Adif perquè "fa molt de temps que no fa inversions". "Això es nota a les catenàries", diu Viñuales, visiblement enfadat. "És innegable que s’estan construint combois d’alta capacitat, però jo ja no parlo de solucions d’aquí d’any o dos, sinó d’immediates", afirma l'alcalde socialista, que demana que la gent pugui anar a treballar i poder tornar a casa en una horari prudencial. De fet, Viñuales avisa que "hi ha coses dels plantejaments del sistema ferroviari que ens volen fer tragar i que encara empitjorarà la situació", mentre recorda que Tarragona ciutat té el gruix de dos milions d'usuaris, mentre Reus en té 900.000 i la zona de Vila-seca o Salou, 300.000. "No és normal", lamenta l'alcalde de Tarragona.
Precisament, les alcaldesses de Reus (Baix Camp) i Valls (Alt Camp), Sandra Guaita i Dolors Farré, també lamenten la situació. Les dues ciutats han estat afectades per les obres del túnel de Roda de Barà. En el primer cas, en les línies R14 i R15, i en el segon cas l'R13. La batllessa socialista de la capital del Baix Camp assegura que "han traslladat a tots els agents implicats les queixes que han fet arribar els usuaris". "Esperem que el servei funcioni correctament aviat", afirma Guaita, que subratlla que mentre el servei no funcioni bé reclamaran la continuïtat dels autobusos. En canvi, Dolors Farré, de Junts, ha estat molt més crítica. "És un caos. Vam començar amb les obres del túnel de Roda i el cap de setmana passat vam tenir el caos a Cunit", recorda l'alcaldessa vallenca, que exigeix a Renfe i Adif "mesures urgents i necessàries". Així mateix, subratlla que els autobusos funcionen "bé", i espera que un cop es recuperi la normalitat Valls es quedin els trens que "necessitem i amb uns horaris competitius".

Vila-seca i l'Hospitalet de l'Infant reclamen solucions
Amb tot, l'alcalde de Vila-seca (per on passa l'R14, l'R15 i l'R16), Pere Segura, defineix de "déjà vu" la situació de Rodalies. "Poden explicar que s’ha acordat un traspàs o que s’estan generant unes estructures de gestió o els projectes de futur per a Catalunya, però quan veus que el sistema de mobilitat que són els que també funcionen com un element generador d’igualtat fallen, el que està fallant són els fonaments del teu país", lamenta el batlle juntaire. Una línia similar a la de l'alcaldessa de l'Hospitalet de l'Infant, Assumpció Castellví. La batllessa de Junts de la localitat del Baix Camp, per on passa l'R-16, Assumpció Castellví, assegura que els usuaris triguen molts cops "més de tres hores en arribar a Barcelona". "El sud de Catalunya estem molt menys comunicats ferroviàriament i quan es fan obres es nota més", lamenta Castellví, que creu que utilitzar Rodalies no entra dins del concepte "d'economitzar el temps". "Els usuaris cada vegada usen menys aquest transport perquè no els surt a compte", diu l'alcaldessa, que també lamenta la situació de l'AP-7 davant la situació de col·lapse que viu amb accidents i retencions. Per això, demana més trens d'alta velocitat que s'aturin a l'Hospitalet de l'Infant, així com bonificacions que es fan a la resta del territori.
L'última estació principal de Catalunya és Tortosa, per on passa l'R-16. El seu alcalde, Jordi Jordan, lamenta la situació que han viscut els passatgers. "Als usuaris se'ls està esgotant la paciència. La manca d’inversions a la infraestructura ferroviària és una problemàtica que s’arrossega des de fa molts anys i és necessari actuar amb urgència", diu l'alcalde dels Comuns, que demana millores visibles a curt termini. De fet, reclamen l'aturada de més trens Avant i de l'Euromed, així com una reducció tarifària com tenen altres parts del país.
L'R-4, la línia que combina mercaderies amb passatgers
L'R-4, de Sant Vicenç de Calders a Manresa, és la línia més problemàtica de Catalunya. Hi passen les mercaderies i passatgers, fet que complica la circulació dels trens. De fet, una de les principals demandes històriques dels municipis per on passa aquesta línia és projectar una línia de mercaderies que passi entre Cervera, Igualada i Martorell perquè l'R4 sigui únicament de passatgers. De fet, també ha viscut afectacions per les obres de Sant Vicenç de Calders. Un dels municipis més afectats és Vilafranca del Penedès. El seu alcalde, FranCisco Romero, recorda la Declaració de Vilafranca del passat mes de maig, que va ser signada per tots els grups parlamentaris amb representació a la vegueria en la qual reclamaven solucions a les incidències en el sistema de Rodalies i autobús. També s'apostava per la planificació de noves infraestructures com la parada de regionals del Penedès o l'eix transversal ferroviari. "Demanem els serveis que ens mereixem i una visió de País que planifiqui els nous serveis", diu Romero (PSC), que recorda com el pròxim mes d'abril hi ha una compareixença dels principals alcaldes del Penedès al Parlament (Vilanova, Vilafranca, El Vendrell i Igualada).
Dos municipis que també viuen diàriament afectacions són Sant Sadurní d'Anoia i Subirats, Pere Vernet i Jaume Domenèch. Els dos alcaldes, d'ERC, reclamen solucions. Vernet recorda com els problemes a Rodalies provoquen que els autobusos i els cotxes de línia "col·lapsin". "Fins i tot hi ha usuaris que van drets per l’autopista", diu l'alcalde, que també recorda la situació caòtica a l'AP-7. "La situació és dramàtica", diu. L'alcalde de Subirats, Jaume Domènech, lamenta que les incidències "són habituals". "Sovint es fan canvis de trens abans de Barcelona a l’altura de l’Hospitalet. Les imatges de persones caminant al costat de les vies perquè el tren ha quedat sense servei són imatges d’un país tercermundista", critica Domènech, que defineix el servei de Rodalies de "fallit". Domènech, a més de la línia de mercaderies, també reclama el traspàs de Rodalies i carrega contra els anys de "manca d'inversió".

L'R-1, una altra línia problemàtica i que ha d'iniciar el traspàs
Una altra línia que pateix problemes diaris és la del Maresme, l'R-1, que va de Molins de Rei a Maçanet-Massanes. De fet, ha de ser la línia que faci de conillet d'índies amb el traspàs de Rodalies. L'alcalde de Badalona, Xavier García Albiol, assegura que "durant molts anys la Generalitat es va omplir la boca acusant el govern central de no invertir i ara que té la gestió és incapaç que funcioni millor". "No és un problema de competències, sinó de capacitat de gestió", critica el dirigent del PP. En canvi, l'alcalde de Mataró, David Bote, posa sobre la taula la necessitat d'un servei "puntual, digne i amb garanties", que "sigui una alternativa al vehicle privat". "Som conscients que el Govern de l’Estat ha anunciat inversions importants per millorar Rodalies, però el repte és assegurar que aquestes actuacions es facin sense afectar greument el dia a dia dels usuaris, perquè no podem permetre que la solució als problemes actuals generi encara més caos i incomoditats", diu l'alcalde socialista i també president de la Federació de Municipis de Catalunya.

Finalment, l'alcalde de Calella, el juntaire Marc Buch, espera que tenir el PSC a la Generalitat i el PSOE a la Moncloa serveixi per que el Govern de Salvador Illa trobi solucions. "Ha de demostrar que es creu que el servei ferroviari és bàsic i que s’ho creu perquè vol que Catalunya sigui un país punter", reclama Buch, que recorda com l'ascensor de l'estació adel municipi del Maresme està espatllat i Adif no ho soluciona. "De moment no ho estan demostrant. Els primers que s’ho mereixen són els ciutadans, que porten temps aguantant una infraestructura deixada, amb els trens bruts, amb la catenària que no funciona i uns trens que no saps quan surten", lamenta el dirigent de Junts. De fet, creu que l'administració no pot exigir vehicles elèctrics, accions contra els canvis climàtics o zona de baixes emissions si el transport públic no és fiable.