Explicava Aleix Sanmartín a Vida Entrepeneur, un podcast d’entrevistes a emprenedors llatins que inspiren i són exitosos, que gràcies a les sèries de televisió com House of Cards, Borgen o The West Wing, la gent pot entendre millor al que ell es dedica, la consultoria política. Però ell ho defineix així. “Jo soc un propagandista”, entenent la propaganda com “el fet de propagar quelcom, que és una cosa preciosa, inicialment propagar la fe. Això és el que dic al que em dedico, que soc un propagandista. I si no vull que la gent s’espanti, doncs dic que soc consultor polític, que bàsicament, fa campanyes electorals”. Sanmartín, però, també ha utilitzat una frase per definir-se a si mateix, que ho explica molt millor i que s’ha convertit en una marca personal: “Soc especialista a guanyar eleccions impossibles”. Aleix, com a bon propagandista, sap vendre molt bé els èxits polítics que ha aconseguit a Espanya i a Llatinoamèrica, per posar-se el segell de “millor consultor polític del món”.

La figura polèmica i controvertida d’Aleix Sanmartín, definit com el “gurú de la comunicació de Pedro Sánchez” en molts titulars aquests dies, ha tornat a ser notícia perquè, després d’haver estat un dels artífexs de la victòria del president del govern espanyol en les eleccions generals del 23 de juliol del 2023, Alberto Núñez Feijóo l’ha fitxat per guanyar les pròximes eleccions i arribar a la Moncloa. I sembla que el PP també vol que millori la imatge de Carlos Mazón, repudiat socialment al País Valencià per la seva gestió en la DANA. Sanmartín tornarà a treballar estretament amb Elías Bendodo, que dirigeix el departament d'anàlisi electoral de Gènova, després d'haver-ho fet en el disseny de la campanya andalusa de Moreno en el 2018.
Aleix Sanmartin, "colaborador" de Casado en la campaña y cuyo trabajador impulsó una de las campañas de intoxicación en redes, ha borrado de una de sus páginas web un vídeo en el que presumía del trabajo que realizó para la campaña de Moreno Bonilla pic.twitter.com/L3nEobkFCt
— LibertadSinMás (@SinmasLibertad) October 31, 2019
Clients de l’esquerra i la dreta
La seva professió no té res a veure amb les idees que defensa, i tant pot treballar pel PSOE com pel PP, o per qualsevol partit que vulgui contractar els serveis del president i CEO de Sanmartín Group i pugui pagar una minuta que actualment oscil·la d’entre els 400.000, 600.000 i un milió d’euros a l’any, en funció d’on sigui el client, perquè tant treballa a Espanya com a Mèxic -té residència als dos països- l’Uruguai, Panamà, Colòmbia i El Salvador, i assegura que a l’altra banda de l’Atlàntic, paguen molt millor. Segons algunes informacions, el PP pagarà a Sanmartín 400.000 euros l’any. Per tant, no cal agafar la calculadora per saber que si les pròximes eleccions generals se celebren en el 2027, com estan previstes, i Feijóo aconsegueix guanyar-les, el PP acabarà pagant a Sanmartín més d’1,2 milions d’euros pels seus serveis. Per la campanya del PP andalús que va portar Juanma Moreno Bonilla a la Junta en el 2018 va cobrar 350.000 euros, dels quals 50.000 van ser per objectius, i amb el PSOE guanyava al voltant dels 600.000 euros anuals. Algunes informacions també li atribueixen l'autoria de la idea de celebrar els 50 anys de la mort del dictador Francisco Franco, que va impulsar el govern espanyol.
Él es Aleix Sanmartin @aleixsanmartin , el estratega que obró el milagro de hacer ganar a Pedro Sánchez.
— Campaigns&Elections (@CE_Mexico) July 23, 2023
Lee aquí su entrevista exclusiva para C&E https://t.co/REvePeZQ8L pic.twitter.com/BgNf5wmvIs
“S’han queixat poquets”
Sanmartín defensa que pot treballar amb qualsevol partit perquè el que ell ofereix no és el seu vot, sinó uns serveis professionals. "No em caso amb una idea política, sinó amb una persona. No em contracten perquè jo els voti, sinó perquè la gent voti per ells", va assegurar el 2019. Més recentment, ha explicat que “he treballat amb partits amb els quals no comparteixo els seus valors i m'he partit l'ànima treballant per ells. Perquè quan tu em contractes a mi no estàs contractant el meu vot, estàs contractant la meva experiència, expertise, el know-how. Em contractes perquè saps que faré una feina professional, perquè el meu equip farà una feina professional i si algú no em vol contractar perquè soc d'esquerres, doncs que no em contracti. Però he treballat amb l'esquerra i la dreta. He treballat amb tothom i del tot, molts no es queixen. S'han queixat poquets”.
De Zapatero a Salvador Illa
Al llarg de la seva carrera professional, Sanmartín ha treballat per polítics de diversos espectres ideològics. Va col·laborar amb la campanya de José Luis Rodríguez Zapatero en 2008 i entre les seves feines més rellevants i mediàtiques, hi ha la que va portar Juanma Moreno Bonilla (PP) a guanyar les eleccions i acabar amb l’hegemonia dels socialistes a Andalusia, així com la campanya de la reelecció amb majoria absoluta. També va assessorar el president d'Extremadura, Guillermo Fernández Vara (PSOE), el president de la Regió de Múrcia, Fernando López Miras (PP), el president del País Valencià, Ximo Puig (PSOE) i va ser l’assessor i consultor en la campanya de Pedro Sánchez per les eleccions generals del juliol del 2023, sota la direcció d’Oscar López, que va substituir a Iván Redondo com a cap de Gabinet en el 2021. Recentment, Sanmartín també ha treballat per Salvador Illa en la campanya que el va portar a la presidència de la Generalitat de Catalunya.
Especialista en campanyes de Llatinoamèrica
A escala internacional, ha treballat en campanyes presidencials de diversos països llatinoamericans, on s’ha guanyat l’etiqueta de “millor consultor de parla hispana”. Ha treballat per Andrés Manuel López Obrador, Felipe Calderón, Margarita Zavala i Marcelo Ebrard a Mèxic, per Tabaré Vázquez i Andrés Ojeda a l’Urugai, per Ricardo Martinelli i Rómulo Roux a Panamà, per Hipólito Mejía i Leonel Fernández a la República Dominicana o Ricardo Álvarez, a Hondures. Sanmartín, a més de campanyes polítiques, també ha treballat per grans corporacions, des de Coca-Cola a Walmart, Monsanto, Gazprom, Prezero, Renfe, C&A, Tequila Cuervo o ICO i ha dissenyat més de 400 anuncis destinats a televisió, ràdio, cinema i comunicació digital en els darrers 15 anys.
Apadrinat per Moratinos
Tot i que tingui un nom català que sona català, Aleix Sanmartín és nascut a Hornachuelos (Còrdoba) fa 45 anys. Va créixer en el si d’una família de professors i militants d’UGT i ser membre de les joventuts Socialistes del PSOE andalús, on es va començar a foguejar professionalment. La seva relació amb el socialista Miguel Ángel Moratinos va ser clau en els seus inicis i li va obrir la porta com a consultor polític d’alt nivell col·laborant en la campanya de Zapatero. També va assessorar el Ministeri d’Assumptes Exteriors quan Moratinos era ministre. Aquesta connexió amb el PSOE no li va impedir portar al poder al PP en la seva terra, abans d’arribar a la Moncloa amb Sánchez.
Títols acadèmics i premis
El seu currículum incorpora una formació acadèmica i teòrica rellevant. És Llicenciat en Ciències Polítiques i Sociologia. Va ser Vicedegà de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia de la Universitat de Granada i ostenta la Medalla de Plata de l’esmentada Facultat; és M.A.en Political Management per la Graduate School of Political Management (GSPM) de la George Washington University (GWU), compta amb un Mestratge en Periodisme Polític per l'Escola Universitària Carlos Septién García de Mèxic i té un Màster en estudis d'Opinió Pública. Es va doctorar en Comunicació Política per la Universitat Complutense de Madrid i la seva tesi doctoral (excel·lent cum laude) va versar sobre la construcció de la imatge presidencial a través de la televisió. En la seva web també presumeix dels molts premis i reconeixements que ha rebut. “Sanmartín és un dels estrategs més premiats del món, comptant amb més de 50 premis i reconeixements internacionals entre els quals destaquen Reed Awards, Pollie Awards, Rising Star, Victory Awards, Eikons, Napolitan”, es pot llegir.
El secret del seu èxit?
Sanmartin presumeix d’haver desenvolupat una “una innovadora metodologia psicosocial per al disseny i la construcció d'estratègies i narratives polítiques que combina els postulats de la persuasió científica”, i d’haver perfeccionat un software basat en big data per llençar missatges precisos a segments específics de l’electorat, i també utilitza eines d'intel·ligència artificial. Asseguren que el que distingeix Sanmartín és el seu enfocament innovador de la microsegmentació i l’ús de les dades en les campanyes electorals, i també utilitza la demoscòpia i les xarxes socials. Hi ha qui li recrimina la seva falta de moralitat, la tendència a "vendre fum", de tenir un caràcter "egòlatra" i fins i tot de ser "un penques" i un "impresentable" que utilitza tàctiques qüestionables, com campanyes negatives i estratègies de desmobilització de l'electorat, com que la que va dissenyar per fer caure a Susana Díaz i pujar a Moreno Bonilla a Andalusia. Però quan a Sanmartín se li pregunta quin és el secret del seu èxit, ho té molt clar. “Sens dubte, la disciplina i la perseverança. Jo sempre he dit que el talent i la creativitat estan absolutament sobrevalorats a la nostra cultura. Conec gent infinitament més talentosa que jo i amb moltíssima més creativitat que jo. Però realment, en conec pocs que siguin tan disciplinats com jo. El que de veritat et fa fort i el que de veritat et fa construir una carrera; el que fa que t'aixequis de terra quan has caigut i has tingut un fracàs o no han anat les coses bé, això s'anomena disciplina”.