El síndic de greuges, Rafael Ribó, ha advertit aquest divendres contra la imposició d'un mínim del 25% de les classes en castellà a les aules catalanes. Tal com ha fet públic en un comunicat remès al Govern de la Generalitat, al govern espanyol i al Consell d'Europa, Ribó creu que s'ha de protegir el model lingüístic actual i que "la jurisprudència constitucional consolidada l'ha avalat". No fer-ho comportaria "un risc elevat de segregació social i lingüística". A parer seu, el fet que el Tribunal Suprem hagi fixat una quota pel castellà "substitueix la competència de la Generalitat quan caldria major flexibilitat segons la realitat sociolingüística".
Jurisprudència
El síndic de greuges s'ha posicionat aquest divendres en contra de la resolució del Tribunal Suprem que fixa en un mínim de 25% les hores escolars que s'han d'impartir en castellà. En el comunicat, Ribó ha volgut traslladar tres idees principals: que la jurisprudència no reflecteix la decisió del Suprem; que la justícia espanyola està prenent decisions que són competència de la Generalitat i que la nova norma afectaria greument la llengua catalana. En primer lloc, el síndic ha recordat la legislació vigent i que la llengua catalana és, per llei, "la llengua pròpia de Catalunya" i que "totes les persones tenen dret a rebre l'ensenyament en català". En aquest sentit, Ribó ha assenyalat que el mateix Tribunal Constitucional ha reconegut que la llengua catalana ha de ser majoritària en l'educació pública "amb la intenció de pal·liar dèficits històrics" amb Catalunya. El síndic també ha recordat que "el català continua essent minoritària com a llengua inicial i d'ús habitual".
Competència
A parer del síndic, "La determinació de la quota única per part d’un tribunal substitueix la competència de la Generalitat quan caldria major flexibilitat segons la realitat sociolingüística" de Catalunya. És a dir, la llengua és competència del Departament d'Educació. Paral·lelament, l'elaboració del projecte lingüístic d'una escola recau en la direcció del centre, que pot exercir-lo amb autonomia. És per això que, tal com indica la legislació vigent, l'ensenyament en català s'ha de poder exercir "sense que la generalització de quotes, que ja havia fixat amb anterioritat el TSJC per a casos concrets i particulars, hagi de ser considerat com un mínim de referència vàlid per a tots els centres". Cada escola ha de poder decidir el seu projecte lingüístic d’acord amb el seu context social.
Segregació
Per a Ribó, és necessari protegir l'actual model lingüístic a les escoles catalanes, que està avalat per les institucions europees: "No consolidar aquest model comporta un risc elevat de segregació social i lingüística i afecta negativament la competència lingüística en llengua catalana dels infants de famílies no catalanoparlants, que no tenen ocasió de parlar-la ni de desenvolupar-la en el seu entorn més proper", ha conclòs el síndic.