Enmig de la crisi per la Covid-19, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, dirigit per José Luis Ábalos, ha tret pit avui sobre el fet que l'única xarxa d'alta velocitat (AVE) que té més quilòmetres que l'espanyola és la de la Xina. Aquesta reivindicació ha provocat una allau de retrets entre els usuaris de Twitter, que han recordat el deute públic que acumula el govern espanyol en aquest sector.
Segons ha explicat el ministeri a través d'una piulada avui al matí, la xarxa espanyola suma 3.621 km i té més de 50 estacions.
En els comentaris, s'ha qüestionat la necessitat de comptar amb unes infraestructures d'aquestes dimensions. En aquest sentit, l'economista Santiago Niño Becerra s'ha sumat a les reaccions i ha retret al ministre Ábalos que "mai més aconseguirà amortitzar cap línia d'AVE a Espanya". "La que més trànsit té: Madrid - Barcelona, el 80%. Alguna no arribarà al 20%", ha afegit tuitat.
El cantautor Lluís Llach ha respost el comentari de Becerra fent broma sobre les prioritats del govern espanyol: "Això no té cap importància comparat amb "cohesionar el imperio"", ha escrit.
Un diputat d'EH Bildu, indignat
Aquest missatge tampoc no ha fet gaire gràcia al diputat al Congrés d'EH Bildu, Jon Iñarritu, que també ha recordat aquest matí al govern espanyol que tots aquests èxits de l'AVE són "a causa de tenir la xarxa de rodalies feta un desastre".
La piulada d'Iñarritu no ha tardat a generar un gran nombre de respostes de tuitaires que li donen la raó i afegeixen que "mig Espanya no té tren" o bé es pregunten "quants ciutadans fan realment ús del servei d'alta velocitat".
L'arribada de l'AVLO
Precisament la setmana passada, Renfe va presentar el servei AVLO, el també conegut com a AVE low cost. Renfe va calcular que l'ocupació dels trens AVLO ha de ser d'almenys el 80% perquè el servei sigui rendible un cop comenci a operar. Així ho va explicar el director de nous serveis d'alta velocitat de Renfe, Félix Martín, durant el primer viatge de proves en trens AVLO que va transportar passatgers entre Madrid i Barcelona.
Segons el directiu, els efectes de la pandèmia encara són una incògnita —el primer viatge està previst per al 23 de juny—, però es mostra optimista pel que fa a la demanda. Segons Renfe, l'AVE low cost ja ha venut més de 200.000 bitllets des del mes de gener, una dada que, segons Martín, fa preveure un llançament "molt potent" del servei.