La proposta verbal sobre el Quart Cinturó recuperada per el govern de Pedro Sánchez no deixa d'acumular crítiques. Divendres va venir a Catalunya la ministra Ráquel Sánchez per anunciar que el govern espanyol pagarà la connexió entre Sabadell, Terrassa i Castellar del Vallès per la B-40, un anunci enmig del malestar per la manca d'inversions de l'Estat a Catalunya i que la ministra va fer sense cap membre del Govern al costat, i és que l'executiu la va plantar per el malestar generat arran de la desinversió. Més enllà de les desinversions, ERC porta dies assegurant que el Quart Cinturó no és un projecte que avalin ni vulguin, i aquest dimecres han presentat la seva pròpia proposta que passa principalment per un tren orbital, millorar connexions i defugir del trinxament del territori.
Així ho ha explicat la republicana Meritxell Serret en roda de premsa des del faristol del Parlament, acompanyada de diversos membres d'ERC de la zona o experts en l'àmbit d'urbanisme. Serret ha explicat que aquest mateix matí registraran una proposta de resolució que esperen aprovar a la comissió de Polítiques Digitals i Territori, malgrat que encara no l'han negociat amb cap altre grup polític de la cambra, tampoc amb Junts. Què diu el text? Aposta pel desenvolupament de la línia orbital ferroviària que connecti el Vallès amb el Penedès i el Maresme per interrelacionar les ciutats més importants de la zona. També millorar la correspondència entre Rodalies i Ferrocarrils, millorant la correspondència de la línia R8 amb les línies S1, S2, R4 i R3. Els republicans també aposten per estudiar i avaluar la proposta d'un nou tren tramvia Terrassa/Sabadell-Granollers que permeti connectar i oferir un servei a Polinyà, Palau-Solità i Plegamans i Lliçà d'Avall. En la proposta els republicans deixen molt clar que qualsevol iniciativa s'ha de fer protegint el paisatge agroforestal vallesà, conjugant la conservació i desenvolupament de les activitats agrícoles i ramaderes tradicionals, i també demanen al ministeri que enterri el projecte del Quart Cinturó.
Segons Serret, aquest text respon a "la posició històrica d'ERC de rebuig a models de mobilitat que ja són caducs, i a presentar una proposta alternativa amb mobilitat sostenible". Així mateix, ha carregat contra la proposta de l'estat, que considera que ha passat per "rescatar projectes caducs": "Volem inversions però no imposicions", ha expressat, i ha titllat la visita de la ministra com una cortina de fum i una estratègia del PSOE i el PSC per fer campanya a Catalunya: "Volem inversions i volem decidir-les des d'aquí amb el consens territorial i social que respongui a criteris realistes adaptats al món que vivim. Per això tenim clar que volem més transport públic, més i millors inversions i menys imposicions".
Quan va venir la ministra divendres passat va presentar un suposat acord segons el qual l'executiu espanyol finançarà les obres de connexió, mentre que el traçat el decidiria la Generalitat. Aquesta proposta es va vendre com un "acord", però encara està pendent de signatura, un fet que amb tota probabilitat el Govern no subscriurà.