Amazon reincideix i ha tornat a rebutjar una denúncia policial perquè està en català, segons ha denunciat aquest dimarts Plataforma per la Llengua a Twitter. "Ha tornat a passar. Aquest cop, fem un pas més: l'hem denunciat a l'Oficina de Garanties Lingüístiques", ha anunciat l'entitat.
Al novembre, Plataforma per la Llengua ja va denunciar que la companyia nord-americana havia rebutjat una denúncia policial d'un client perquè estava en català. El client va comprar a la plataforma de comerç electrònic un ordinador portàtil, però va rebre una ampolla d'aigua. Aleshores, va posar-se en contacte amb l'empresa per notificar-los la incidència i Amazon li va demanar que presentés una denúncia policial per poder tramitar la queixa. El client va anar a denunciar els fets als Mossos i la companyia va considerar que hi havia un problema: "No hem pogut verificar els detalls de la denúncia policial que ens vas proporcionar. Necessitem que estigui en espanyol, no en català. Per tant, no podem seguir ajudant-te amb aquest afer. Et demanaríem que resolguessis els problemes i que tornis a compartir amb nosaltres la denúncia policial".
El passat novembre vam denunciar que @amazon no va acceptar una denúncia policial perquè estava en català. Ho recordeu?
— Plataforma per la Llengua (@llenguacat) January 9, 2024
Bé, doncs HA TORNAT A PASSAR. Aquest cop, fem un pas més: l'hem denunciat a l'Oficina de Garanties Lingüístiques. ❌
Us ho expliquem 👇 pic.twitter.com/za7PvoDGlh
Una pràctica il·legal
Ara, la història s'ha repetit i "Amazon s'ha negat de nou a acceptar una denúncia dels Mossos perquè està en català, la llengua pròpia i oficial del país". "Aquest cop també l'hauria d'haver acceptada i respectat el dret del consumidor de comunicar-se en la llengua oficial de la seva elecció, i més sent un document oficial. La negativa és, doncs, una pràctica il·legal", ha assenyalat l'entitat. En el cas anterior, Plataforma per la Llengua ja es va posar en contacte amb l'Agència Catalana del Consum, però ara va un pas més enllà: "Com que ja fa temps que interpel·lem l'empresa i continua vulnerant la llei i els drets dels catalanoparlants de forma sistemàtica, hem decidit passar a l'acció".
L'entitat ha constatat que Amazon incompleix la Llei de Política Lingüística, ja que "quasi tota la retolació que hi ha als centres logístics i de distribució de Catalunya és en castellà". "Per aquest motiu l'hem denunciat davant l'Oficina de Garanties Lingüístiques de la Generalitat", ha anunciat. Tot seguit, ha aprofitat per recordar que la companyia "també incompleix el Codi de Consum, ja que emet les factures només en castellà". "I, per si fos poc, tampoc tracta el català a la seva pàgina web com ho fa amb altres llengües en mercats amb comunitats multilingües", ha afegit. Plataforma per la Llengua ha considerat que "el notable interès comercial que mostra Amazon arreu del domini lingüístic hauria de ser motiu suficient per estar disposat a mostrar una sensibilització lingüística més gran, tot incorporant l'idioma oficial del territori on opera". Finalment, un missatge per a l'executiu català: "Per la seva banda, el Govern, que ha donat facilitats a l'empresa tot i les mancances en l'ús del català i l'incompliment legal, hauria de treballar perquè incorpori la llengua, com més aviat millor".