L'Assemblea Nacional Catalana (ANC) es prepara per denunciar el caos de Rodalies. L'entitat independentista presidida pel cantautor Lluís Llach ha preparat diverses accions durant les pròximes setmanes a les principals estacions on pateixen més afectacions, sota el nom de ‘Per uns trens dignes, ÚNICA VIA: INDEPENDÈNCIA’. A tall d'exemple, l'entitat independentista, de la mà de les assemblees territorials i de la sectorial de la Gent Gran de l'entitat, ha programat demà accions a les estacions de Vilanova i la Geltrú i Cubelles (de 8 a 9:30h) i a Sant Vicenç de Calders i Gavà de (7h a 8:30h). L’acció consisteix en el fet que un nombre determinat de persones que provenen de les assemblees territorials i de la sectorial de Gent Gran es manifestin a les estacions amb pancartes a la mà per denunciar les mancances concretes amb frases. A més, donen uns fulletons explicatius als usuaris de Rodalies per reflectir l'espoli que pateix Catalunya en l'àmbit d'infraestructures, a més d’un còmic del que significa el patiment d’un usuari de Rodalies en un dia de la seva vida. A més, també inclou el repartiment d’adhesius amb un codi QR que t'envia a una web de l'Assemblea on es pot fer queixes per enviar al síndic de greuges. Les accions acabaran el 29 de març, amb una gran acció a Barcelona, amb una crida a la participació de tots els usuaris de Rodalies.
Les estacions on s'actuaran
Precisament, d'aquí a dues setmanes, les accions es faran a les estacions de Terrassa, Sabadell, Martorell i Vilafranca del Penedès. Quinze dies més tard, l'ANC actuarà a Granollers, Sant Celoni i Girona i Figueres; quinze dies després a Lleida, Tàrrega, Cervera i Manresa; quinze dies més tard Tarragona, l'Hospitalet de l’Infant, Tortosa, Alcanar; i, finalment, Molins de Rei, l'Hospitalet de Llobregat, Badalona, Vilassar de Mar i Mataró. L’entitat ha creat la pàgina web trensdignes.assemblea.cat on es recull l’argumentari i els materials de la campanya.
Tot plegat s'emmarca en la campanya de l'ANC per denunciar l'espoli fiscal de l'Estat espanyol sobre Catalunya. La vicepresidenta de l'entitat, Nohemí Zafra, ha recordat com en la Diada nacional de Catalunya del 2024 ja van denunciar Rodalies com una de les principals carpetes de l'espoli fiscal. "Ja vam denunciar l'espoli de 22.000 milions d'euros anuals. Ser espanyols va en contra de la nostra qualitat de vida. Afecta l'educació, l'habitatge, salut o infraestructures", ha dit Zafra, que ha remarcat que no es tracta d'una campanya per reclamar millores autonomistes.
Una campanya ja iniciada per la sectorial de Gent Gran
La coordinadora de la sectorial de la Gent Gran, Glòria Colet, ha recordat que des del seu sector ja s'havia impulsat diverses accions durant els últims anys. És per això que la nova campanya d’àmbit nacional enllaça i amplia la iniciada per la sectorial de Gent Gran, que serà l’encarregada de vehicular-la per tot el territori amb el suport de les assemblees territorials. Per la seva banda, la coordinadora de Mobilització de l'entitat, Elisenda Romeu, ha denunciat que l'Estat ha executat la meitat pressupostat des del 2010. “Sense un estat propi, continuarem pagant impostos de país nòrdic, però fent servir infraestructures tercermundistes” ha denunciat Romeu, que ha recordat que Rodalies registra de mitjana 31 incidències diàries i una afectació cada 35 minuts.
L’economista especialitzat en infraestructures i exsecretari nacional de l’ANC, Eduard Gràcia, també ha intervingut a la roda de premsa per denunciar la manca d’inversió: “l’any 2022 s’estima que hi va haver 284 dies amb incidències greus - més de tres de cada quatre dies - i el 62% d’aquestes incidències - gairebé dues de cada tres - van ser causades per problemes d’infraestructures”. Ha volgut deixar clar que no era una dada puntual, sinó que és una situació estructural, i ha recordat que l’any 2021 la inversió ferroviària realitzada va ser un 19% del pressupostat. Respecte del traspàs de Rodalies a la Generalitat ha comentat que hi ha encara moltes preguntes obertes, incloent-hi qüestions clau com ara de quina manera es resoldria el dèficit d’inversió en la infraestructura que impacta tant el servei.
Així mateix, l’ANC s’ha mostrat crítica amb l'inici del traspàs del primer tram de la línia R1 aprovat aquest dimarts pel Govern i ha argumentat que “qualsevol acord” que es faci amb l’Estat és “paper mullat”. “No ens creiem res, fa molts anys que parlen de traspassos i no esperem que hi hagi ara un compliment ni en temps ni en forma” ha valorat la vicepresidenta de l’entitat, Nohemí Zafra.